Basiscursus CGT
Leer gestructureerd en met zelfvertrouwen cognitieve gedragstherapie uitvoeren bij volwassenen, kinderen en ouderen! Een waardevolle toevoeging aan je cv en de perfecte basis voor iedereen die cognitief gedragstherapeut VGCt® wil worden.
Meer informatie
Op de hoogte blijven van alle nieuwe data? Schrijf je in als geïnteresseerde.
Inschrijven interesselijst
Vul je gegevens in om op de hoogte gehouden te worden wanneer nieuwe data bekend zijn van deze of andere opleidingen.
"*" geeft vereiste velden aan
De voordelen van Vlokhoven
- 14 dagen bedenktijd
- Betalen in 3 termijnen? Geen probleem!
- Geaccrediteerd & erkend, zoals je gewend bent
- Altijd persoonlijk contact via whatsapp, telefoon of mail
- +2.000 geslaagden gingen je voor 🥳
Beschrijving
Waarom kiezen voor de Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie?
- Elke therapeut zou over basiskennis van CGT moet beschikken. Hoewel bijna elke psycholoog in Nederland gebruikmaakt van gedragstherapeutische methoden, is niet iedereen even bekwaam in de toepassing ervan. Na deze opleiding ben jij dat wel!
- Kies het meest geschikte behandelplan op basis van wetenschappelijke inzichten.
- Creëer holistische theorieën, betekenisanalyses, functieanalyses en casusconceptualisaties.
- Voer individuele behandeltrajecten uit, evalueer en sluit ze af met behulp van diagnostiek en indicatiestelling. Help je cliënten op een effectievere manier te werken aan herstel.
- Bouw een sterke therapeutische relatie op, cruciaal voor optimale zorg. De cursus besteedt uitgebreid aandacht aan factoren die invloed hebben op het therapieresultaat, zoals therapeut-patiëntrelatie, weerstand/compliance en therapeutische dwaling.
Wat kun je verwachten van de Basiscursus CGT?
De cursus combineert casuïstiek van cliënten met persoonlijke gedragsmodificatie. Diverse cognitief-gedragstherapeutische interventies worden behandeld, evenals de therapeutische relatie, de 3e generatie gedragstherapie en het diagnostische proces van DSM-5 stoornissen. Via rollenspellen en andere oefeningen worden theoretische concepten omgezet in praktische toepassingen.
Studiebelasting
De Basiscursus CGT combineert contacturen met zelfstandig werken in de online leeromgeving. De cursus bestaat uit vijf lesblokken van 20 uur, elk met een specifiek thema en leerdoelen. Je werkt aan deze leerdoelen via literatuurstudie, online opdrachten en twee online lessen per blok. Elk blok eindigt met een trainingsdag om de voortgang te evalueren en extra uitleg of training te bieden waar nodig.
De totale studielast bedraagt ongeveer 450 uur:
- Cursorisch onderwijs: 100 uur, waarvan 65 contacturen en 35 uur flexibele e-learning. Let op(!): deze 35 uur bestaan grotendeels uit asynchrone elementen die je in eigen tijd uitvoert, zoals het zelfstandig voorbereiden van opdrachten, het maken van online oefeningen, en het indienen van werk dat door de docent wordt nagekeken.
- Zelfstudie: 350 uur (bijvoorbeeld voorbereiding, het maken van opdrachten en bestuderen van literatuur). Het is belangrijk om te weten dat je voorafgaand aan de cursus en tussen de bijeenkomsten door tijd moet reserveren voor het maken van afspraken en aanvullende opdrachten.
Toetsing
Naast summatieve toetsen wordt er veel formatief getoetst, zoals quizzen en referaten. Cursisten ontvangen regelmatig feedback om hun leerproces te verbeteren. Vaardigheden en attitude worden beoordeeld via intervisies, zelfmetingen en opdrachten gericht op de therapeutische relatie. De Basiscursus CGT volgt de VGCt-richtlijnen en bevat minimaal twee summatieve toetsen:
- Theorietoets: Na het inleidende deel, bestaande uit meerkeuze- en open vragen.
- Mini N=1: Praktijkopdracht in het verdiepende deel, met een mondelinge presentatie en een schriftelijk verslag.
Herkansingen: bij een onvoldoende resultaat zijn zijn er maximaal twee herkansingsmogelijkheden per toets of opdracht.
Accreditaties
Deze cursus is voor de volgende beroepsgroepen geaccrediteerd:
Basiscursus CGT (Online & Blended)
490202- VGCt – Cognitief gedragstherapeut
- 100 punten CGT-Basiscursus
- NIP A&G – Arbeid en Gezondheidspsycholoog
- 150 punten klinische kennis
- 50 punten klinische vaardigheden
- NIP – Eerstelijnspsycholoog NIP
- 150 punten ELP herregistratie
- SKJ – Jeugdzorg pedagoog, Jeugdzorg psycholoog / NIP- Kinder- en Jeugdpsycholoog / NVO Orthopedagoog-Generalist
- 60 punten opleiding – behandeling
- 30 punten opleiding – diagnostiek
- 15 punten opleiding – extra literatuurstudie
- 100 punten herregistratie
- Vereniging LOGO
- 16 ECTS onderdelen: 4 Psychopathologie, 6 Diagnostische modellen en strategieën, 7 Behandelingsmethoden en strategieën, 10 Gespreksvoering observatie en rapportage
Basiscursus CGT (Online & Blended)
560844Landelijke verenging-POH-GGZ
30 punten nascholing praktijkondersteuners
VSR – Verpleegkundig Specialist Register
100 punten Scholing verpleegkundig specialisten
Onze opleidingen zijn in overleg ook te accrediteren voor andere beroepsverenigingen. Noteer bij je inschrijving bij welke beroepsvereniging jij de cursus geaccrediteerd wil hebben en wij maken het in orde.
Toelatingseisen
- Universitair opgeleide hulpverleners zoals psychologen, pedagogen, orthopedagogen en artsen.
- Psychologen, pedagogen, orthopedagogen en artsen in de laatste fase van hun universitaire master (tijdens de stage).
- Niet-werkzame universitaire opgeleide hulpverleners die behoefte hebben aan ontwikkeling, meer kennis willen op het gebied van cognitieve gedragstherapie en/of meer kans willen maken op een baan als psycholoog/orthopedagoog.
Vooropleidingseisen: minimaal Universitaire graad (BSc.) en bezig zijn met een van de volgende masters: psychologie, geneeskunde, (ortho)pedagogiek
N.B.
Om je te kunnen registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding, dien je te voldoen aan de vooropleidings- en werksettingeisen.
Docenten
Lisalotte Verspui
Onze docent Lisalotte Verspui is een ervaren psychotherapeut, cognitief gedragstherapeut, EMDR therapeut en supervisor VGCt. Ze heeft een bijzondere interesse in psychotherapie, cognitieve gedragstherapie, en Emotion Focused Therapie (EFT).
Meer over Lisalotte Verspui
Anna Roeden
Onze docent Anna Roeden is een ervaren GZ-psycholoog, EMDR-therapeut en supervisor VGCt. Daarnaast geeft ze al ruim 10 jaar cursussen voor de postmaster opleiding tot GZ-psycholoog.
Meer over Anna Roeden
Esther Allart
Onze docent Esther Allart is een gepromoveerd GZ-psycholoog gespecialiseerd in de behandeling van angst- en stemmingsstoornissen, supervisor VGCT en docente bij de GZ-opleiding aan het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen (RCSW).
Meer over Esther Allart
Ragna Plomp
Onze docent Ragna Plomp is een ervaren gz-psycholoog, cognitief gedragstherapeut, en supervisor VGCt. Naast CGt heeft Ragna ervaring in EMDR en hypnose bij CGT en is ze DGT-therapeut.
Meer over Ragna Plomp
Thomas Kramer
Onze docent Thomas Kramer is werkzaam als GZ-psycholoog, geregistreerd als EMDR therapeut VEN en supervisor bij de VGCt. Thomas is werkzaam binnen het snijvlak van verslaving, trauma en persoonlijkheidsproblematiek. Tevens is hij supervisor en docent binnen de GZ-, OG,- CGT- en CGW opleidingen.
Meer over Thomas Kramer
Femke van de Linde
Onze docent Femke van de Linde is psychotherapeut, GZ-psycholoog en supervisor voor de VGCt en de VEN. In 2008 startte zij haar eigen praktijk. Hierbinnen werkte ze onder andere voor het Instituut voor Psychotrauma, voor Directe Opvang en Nazorg.
Meer over Femke van de Linde
Marjon Peters
Onze docent Marjon Peters is werkzaam in zowel de volwassen sGGZ waar zij (C)PTSS, persoonlijkheidsstoornissen cluster B en C, angst-, dwang- en stemmingsstoornissen onderzoekt en behandelt in het Digitale Team van de GGZ Oost Brabant. Daarnaast is zij werkzaam in haar eigen praktijk InSight4U en behandelt online jeugdigen en volwassenen.
Meer over Marjon Peters
Kim Melchior
Onze docent Kim Melchior is werkzaam als GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor binnen GGZ-Delfland. Begin 2022 promoveerde zij aan de Erasmus Universiteit op een gerandomiseerd onderzoek naar de effectiviteit van een veelbelovende therapie-methode voor mensen met een dwangstoornis: metacognitieve therapie.
Meer over Kim Melchior
Gerrie Ham
Onze docent Gerrie Ham is GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor VGCT, EMDR-practitioner VEN en Junior Schematherapeut. Tevens is zij supervisor Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP. Ze is werkzaam in haar eigen praktijk waar ze jeugdigen en volwassenen behandelt binnen de Basis GGZ.
Meer over Gerrie Ham
Vincent van Bruggen
Onze docent Vincent van Bruggen is een GZ psycholoog met veel enthousiasme voor het vak van therapeut. Hij werkte zowel in de basis- als de specialistische GGZ en is momenteel werkzaam in een team voor generalistische basis-GGZ in Zwolle, onderdeel van Mindfit.
Meer over Vincent van Bruggen
Margot van Rijnsoever
Onze docent Margot van Rijnsoever is GZ-psycholoog, EMDR Europe practitioner, cognitief gedragstherapeut en supervisor VGCt. Zij werkt in de revalidatie en in de basis GGZ. Haar specialisatie vormt de psychologische behandeling bij medische aandoeningen en (aanhoudende) lichamelijke klachten.
Meer over Margot van Rijnsoever
Perlita Marti
Perlita Marti is GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor VGCt en EMDR-therapeut. Zij heeft een ruime behandelervaring binnen de specialistische GGZ op het gebied van zowel volwassenen als jeugd. Momenteel werkt zij binnen een eigen praktijk voor behandeling en supervisie.
Meer over Perlita Marti
Francisco Steenbakkers
Francisco Steenbakkers is klinisch psycholoog – psychotherapeut. Hij is supervisor VGCt, maar draagt alle evidence-based behandelmethoden een warm hart toe. Hij gelooft dat behandelmethoden én behandelaren voortdurend in ontwikkeling zijn net als de mensen die onze hulp zoeken. Daarom is het belangrijk voor behandelaren om te onderzoeken wat de eigen persoonlijke stijl is en wat er uiteindelijk goed past en wat niet.
Meer over Francisco Steenbakkers
Inge Klein
Inge Klein, klinisch psycholoog en psychotherapeut, heeft na haar studie bijna 10 jaar in psychiatrische instellingen en ziekenhuizen gewerkt. Vanaf 2016 werkte ze in de kinder- en jeugd GGZ en in 2022 startte ze haar eigen praktijk, De Praatkuur.
Meer over Inge Klein
Charlotte Aartsen
Charlotte heeft ruim 20 jaar ervaring als orthopedagoog/GZ psycholoog in de GGZ en is momenteel werkzaam bij Dokter Bosman. Ze is een enthousiaste opleider en docent en heeft al meerdere blended Basiscursussen CGT ontwikkeld. Charlotte is supervisor voor de VGCt en geeft les aan HBO-studenten in CGT, en aan psychologen en orthopedagogen. Daarnaast geeft ze didactische trainingen aan supervisoren.
Meer over Charlotte Aartsen
Bianca Muller
Bianca is GZ-psycholoog, Cognitief Gedragstherapeut en supervisor VGCt, EMDR Europe Practitioner VO&KJ en supervisor bij de Vereniging EMDR Nederland (VEN). Ze heeft ruime ervaring binnen de Jeugdzorg en de GGZ, waarbij zij 6 jaar een eigen praktijk heeft gehad in de Basis GGZ.
Meer over Bianca Muller
Colin van der Heijden
Colin van der Heiden, klinisch psycholoog en psychotherapeut, heeft 30 jaar behandelervaring binnen de GGZ. Momenteel werkt hij als ZZP-er voor Mentalmints in Zoetermeer en Vink Psychologisch Centrum in Ridderkerk. Daarnaast is hij een dag per week werkzaam bij de Parnassia Groep waar hij promovendi begeleidt en doelgestuurd behandelen implementeert. Hij is een erkend supervisor van de VGCt en NVP en heeft bijna 25 jaar leservaring in cognitieve gedragstherapie. Colin is gespecialiseerd in de behandeling van angst en dwangstoornissen. En dan vooral van de gegeneraliseerde angststoornis, het onderwerp waarop hij in 2011 promoveerde.
Meer over Colin van der Heijden
Karlijn Eindhoven
Onze docente Karlijn Eindhoven is GZ-psycholoog en supervisor VGCt en heeft een eigen supervisiepraktijk. Ze is gespecialiseerd in het behandelen van PTSS. Naast dat Karlijn docente is voor de Basiscursus CGT heeft ze ook ervaring als docent voor Narratieve Exposure Therapie.
Meer over Karlijn Eindhoven
Leonie van Getsen
Onze docent Leonie van Getsen heeft ruim 14 jaar ervaring in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Als mede-eigenaar bij Praktijk Nieuwe Kijk houdt ze zich bezig met diagnostisch onderzoek, behandelingen en supervisie. Leonie legt de nadruk op het begrijpen van zowel de uitdagingen als de positieve aspecten in het leven van haar cliënten. Ze streeft ernaar de best mogelijke behandelingswijze voor elk individu te vinden, met als doel zelfstandigheid en welzijn.
Meer over Leonie van Getsen
Fabienne Drost
Fabienne Drost is GZ-psycholoog, Cognitief-gedragstherapeut en Supervisor VGCt® met roots en passie in de Medische Psychologie. Ze heeft gewerkt in het ziekenhuis en de revalidatiesetting.
Meer over Fabienne Drost
Katja Boesenach
Onze docente Katja Boesenach is GZ-psycholoog en supervisor VGCt. Ze heeft een brede ervaring in de GGZ, namelijk de basis GGZ, de revalidatiezorg, en de forensische GGZ.
Meer over Katja Boesenach
Amy van der Stigchel
Amy werkt als GZ-psycholoog bij de Viersprong, waar ze diagnostiek uitvoert en ambulante groeps- en individuele schematherapie aan volwassenen met persoonlijkheidsproblematiek geeft. Ze heef ervaring in de Basis- als Specialistische GGZ.
Meer over Amy van der Stigchel
Sabine Spruijt-Martens
Sabine Spruijt-Martens is GZ-psycholoog en runt haar eigen parktijk Diverso, waar ze diagnostiek en behandelingen biedt voor trauma, angst, stemmingsklachten en zelfbeeldproblematiek. Met ervaring in zowel grote GGZ-instellingen als kleine praktijken, heeft ze brede kennis opgedaan in zowel Basis als Specialistische GGZ.
Meer over Sabine Spruijt-Martens
Literatuur
Verplichte literatuur:
- Ten Broeke, E., Van der Heiden, C. e.a. (2022). Cognitieve gedragstherapie – de basisvaardigheden. Boom. ISBN: 9789024437214.
- Keijsers, G.P.J. (red.). (2017). Protocollaire Behandelingen voor Volwassenen met Psychische Klachten, Deel 1. Boom. ISBN: 9789089537133.
(Deel 2 en 3 zijn geen onderdeel van de cursus, maar wel veelgebruikt in de praktijk en bij de toepassing van de cursus. Deel 2. ISBN: 9789089537140.Deel 3. ISBN: 9789089537157.Complete set (delen 1, 2 en 3). ISBN: 9789058759313.)
- Korrelboom, K. & Ten Broeke, E. (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie: handboek voor theorie en praktijk. Coutinho. ISBN: 9789046904010.
Aanbevolen literatuur
Deze boeken bieden (onder veel meer andere) een mooie aanvulling op de verplicht literatuur, maar je bent niet verplicht ze aan te schaffen:
- Bannink, F. (2014). Positieve Cognitieve Gedragstherapie. Amsterdam: Pearson. 9789026522703.
- Bennett-Levy, J., Butler, G. & Fennell, M. (2015). Gedragsexperimenten in Cognitieve Therapie. Amsterdam: Pearson. 9789026522734.
- Greenberger, D. & Padesky, C. (2016). Je Gevoel de Baas. Amsterdam: Pearson. 6e druk. 9789026522826.
- Hermans, D., Raes, F., Orlemans, H. (2017). Inleiding tot de gedragstherapie. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum. 9789036819503.
- Korrelboom, K. (2011). COMET voor negatief zelfbeeld. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum. 9789031390557.
Reviews
”Aanrader! Basiscursus CGT 100% online is mij heel goed bevallen. Hele fijne docente (Lisalotte Verspui), zowel zeer kundige psychotherapeute alsmede docente, heel blij mee! Het contact met en de service van Vlokhoven opleidingen is persoonlijk en laagdrempelig. Kwalitatieve en inhoudelijke goede cursus waaraan je een mooie “koffer met gereedschap” over houdt. Ben zeker van plan om vervolgcursussen via Vlokhoven opleidingen te volgen. Dank voor alles!”
Bianca Beentjes - januari 2022
”Goed georganiseerd, laagdrempelig; prettig in het contact, goede deskundigheid en kwaliteit van onderwijs.”
Roos Diemel - januari 2022
”Toegankelijk, menselijk, betrokken”
Marleen Mak - januari 2022