STAP-budget: de volgende ronde is op 28 februari.

Basiscursus
Student Vlokhoven Opleidingen

Basiscursus CGT – Blended

Leer gestructureerd en met zelfvertrouwen cognitieve gedragstherapie uitvoeren bij volwassenen, kinderen en ouderen! Een waardevolle toevoeging aan je cv en de perfecte basis voor iedereen die cognitief gedragstherapeut VGCt® wil worden.

Meer informatie

€2565
Blended
15 lesdagen
Accreditaties: VGCt (In aanvraag: NIP K&J, NVO, NIP 1e lijns, NIP A&O/A&G, LV-POH-GGZ)

Kies een locatie en datum

Gewenste locatie
Utrecht (blended)
Startdatum
Lesdagen: Vrijdagen
Lesdata:
ONLINE:
maart
31
april
14
mei
26
juni
02, 23, 30
september
08, 15
oktober
06, 13
|
UTRECHT:
mei
19
juni
09
juli
07
september
22
oktober
20
|
Reservedatum:
14 juli 2023
Lestijden: Online: 09.00-12.30u & Fysiek: 09.00-16.00u
Docent(en): Vincent van Bruggen
Deelnemers: min. 8 - max. 14

Op de hoogte blijven van nieuwe data? Schrijf je in als belangstellende.

De voordelen van Vlokhoven

  • Gratis toegang online leeromgeving
  • In 3 termijn betalen mogelijk
  • 14 dagen bedenktijd
  • Gekwalificeerde docenten met specialistische praktijkervaring
  • Hoge beoordeling opleidingen 9.8/10
Beschrijving
Accreditaties
Doelgroep
Docenten
Literatuur

Beschrijving

Waarom de Blended Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (CGT)?

  • Iedere therapeut zou basiskennis van cognitieve gedragstherapie (CGT) moeten hebben. Vrijwel elke psycholoog in Nederland gebruikt gedragstherapeutische methodieken. Toch weet nog niet iedereen het op de juiste manier in te zetten, na deze opleiding weet jij dat wel!
  • Weet welk behandelplan het meest geschikt is op basis van wetenschappelijke inzichten.
  • Ontwerp holistische theorieën, betekenisanalyses, functieanalyses en casusconceptualisaties.
  • Leer middels diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandeltraject uitvoeren, evalueren en afsluiten. En help cliënten effectiever toe te werken richting herstel.
  • Een goede therapeutische relatie is van essentieel belang voor optimale zorg. In de cursus wordt ruim aandacht besteed aan de zogenoemde niet-methode specifieke factoren die van invloed zijn op het therapieresultaat, zoals de therapeut-patiënt relatie, weerstand/compliance en therapeutische dwaling.

Inhoud van de Basiscursus CGT – Blended

Tijdens de cursus wordt er zowel met casuïstiek van cliënten gewerkt als met een persoonlijke klacht in de vorm van gedragsmodificatie. Verschillende cognitief-gedragstherapeutische interventies komen aan bod. Er wordt aandacht besteed aan de therapeutische relatie, de 3e generatie gedragstherapie en aan het diagnostische proces van DSM-5 stoornissen. Aan de hand van rollenspellen en andere oefeningen worden theoretische concepten rechtstreeks naar praktische situaties vertaald.

Hoe ziet Blended onderwijs eruit?

  • Blended leren biedt een ideale mix van online en offline onderdelen voor maximaal leerrendement.  Je start direct, studeert wanneer het jou uitkomt en krijgt persoonlijke begeleiding die aansluit op jouw leerbehoefte. Met online onderwijs kun je leerstof eenvoudig herhalen tot je het met vertrouwen beheerst. Zo kun je in de les aan de slag met extra oefenmogelijkheden, gepersonaliseerde feedback en verdieping.
  • Tijdens elke les is aandacht voor verbindende groepsfactoren, zoals elke keer werken in een andere subgroep en worden er activerende verbindende activiteiten gedaan die zowel praktisch bruikbaar zijn in therapie als ook in een lesgroep.
  • Elk blok wordt afgerond met een trainingsdag op locatie. Deze trainingsdag is bedoeld om duidelijk te krijgen in hoeverre de leerdoelen van het blok behaald zijn en waar eventueel nog extra uitleg of training nodig is. Op de trainingsdag wordt er veel geoefend, om verder te werken aan het behalen van leerdoelen of vaardigheden aan te vullen of te verdiepen.

Studiebelasting

Deze Blended versie van de Basiscursus CGT bestaat uit contacturen met de docent en zelfstandig werken in de online leeromgeving. Er zijn in totaal vijf lesblokken van 20 uur met ieder een eigen thema met enkele specifieke leerdoelen. Aan deze leerdoelen wordt gewerkt door literatuurstudie, online opdrachten en twee online lessen. Elk blok wordt afgerond met een trainingsdag op locatie.

De totale studielast zal ongeveer 450 werkuren bedragen:

  • 67,5 contacturen waarvan 10 online dagdelen en 5 fysieke lesdagen
  • 32,5 uur e-learning via de online leeromgeving
  • 350 zelfstudie-uren (literatuurstudie, opdrachten en voorbereiding van presentatie)

Vragen over de cursus? Neem dan contact op via welkom@vlokhovenopleidingen.nl.

Accreditaties

De Blended basiscursus is geaccrediteerd met ID nummer 490202 voor de volgende beroepsgroepen:

  • Cognitief gedragstherapeuten (VGCt)
    • 100 uur VGCt- Basiscursus
  • Accreditatiebureau NIP A&O | A&G (in aanvraag)
    • 160 uur A&G klinische kennis
    • 40 uur A&G klinische vaardigheden
  • NVO Orthopedagoog-Generalist (OG) (in aanvraag)
  • Jeugdzorg pedagoog, Jeugdzorg psycholoog (SKJ) (in aanvraag)
  • Nederlandse vereniging van pedagogen en onderwijskundigen (in aanvraag)
  • NIP- Kinder- en Jeugdpsycholoog (K&J) (in aanvraag)
    • 100 uur K&J/OG herregistratie
    • 80 uur K&J/OG opleiding – behandeling
    • 20 uur K&J/OG opleiding – diagnostiek
    • 43 uur K&J/OG opleiding – extra literatuurstudie
  • NIP-Eerstelijnspsychologie NIP (in aanvraag)
    • 150 punten ELP herregistratie
  • LV-POH-GGZ (in aanvraag)
    • 30 uur Nascholing praktijkondersteuners

Onze opleidingen zijn in overleg ook te accrediteren voor andere beroepsverenigingen. Noteer bij je inschrijving bij welke beroepsvereniging jij de cursus geaccrediteerd wil hebben en wij maken het in orde.

Doelgroep

  • Universitair opgeleide hulpverleners zoals psychologen, pedagogen, orthopedagogen en artsen.
  • Psychologen, pedagogen, orthopedagogen en artsen in de laatste fase van hun universitaire master (tijdens de stage).
  • Niet-werkzame universitaire opgeleide hulpverleners die behoefte hebben aan ontwikkeling, meer kennis willen op het gebied van cognitieve gedragstherapie en/of meer kans willen maken op een baan als psycholoog/orthopedagoog.

Vooropleidingseisen: minimaal Universitaire graad (BSc.) en bezig zijn met een van de volgende masters: psychologie, geneeskunde, (ortho)pedagogiek

N.B.
Om je te kunnen registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding, dien je te voldoen aan de vooropleidings- en werksettingeisen.

Docenten

Vincent van Bruggen

Vincent van Bruggen

Onze docent Vincent van Bruggen is een GZ psycholoog met veel enthousiasme voor het vak van therapeut. Hij werkte zowel in de basis- als de specialistische GGZ en is momenteel verbonden aan het Marina de Wolfcentrum, een expertise centrum op het gebied van angst- en dwangstoornissen.
Meer over Vincent van Bruggen

Literatuur

Verplichte literatuur

Onderstaande boeken zijn noodzakelijk om aan te schaffen voor de start van de cursus:

  • Bögels, S.M., Oppen, P. van. (red)., (2019). Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Houten, Bohn Stafleu en van Loghum.
  • Keijsers, G.P.J. (red.). (2017). Protocollaire Behandelingen voor Volwassenen met Psychische Klachten (3-set). Amsterdam: Boom.
  • Korrelboom, K. & Ten Broeke, E. (2014), Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie: handboek voor theorie en praktijk . Bussum: Uitgeverij Coutinho.
  • Neef, M. de (2018). Negatief zelfbeeld behandelen. Boom Uitgevers Amsterdam.
  • Artikelen: Deze worden digitaal per lesdag aangeboden in de online omgeving. 

Aanbevolen literatuur

Deze boeken bieden een mooie aanvulling op de verplichte literatuur, maar hoef je niet per se aan te schaffen: 

  • Hermans, D., Raes, F., Orlemans, H. (2017). Inleiding tot de gedragstherapie. Houten; Bohn, Stafleu, Van Loghum (9789036819503).
  • Bennett-Levy, J., Butler, G. & Fennell, M. (2015). Gedragsexperimenten in Cognitieve Therapie. Amsterdam: Pearson (9789026522734).
  • Bannink, F. (2014). Positieve Cognitieve Gedragstherapie. Amsterdam: Pearson. (9789026522703). 
  • Greenberger, D. & Padesky, C. (2016). Je Gevoel de Baas. Amsterdam: Pearson (9789026522826/ zesde druk).
  • Korrelboom, K. (2011). COMET voor negatief zelfbeeld. Houten: BSL (9789031390557).

Aanbevolen literatuur Kind & Jeugd en Ouderen

Deze literatuur is interessant voor als je je werkt met K&J of ouderen:

  • Bögels, S. & Braet, C. (2014). Protocollaire Behandelingen voor Kinderen en Adolescenten met Psychische Klachten. Herziende Druk. Amsterdam: Boom.
  • Braet C. en Bögels, S. (2013). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 2. Amsterdam: Boom, ISBN: 978 94 610 5016 8. 
  • Gottman, J. (1997). Raising an Emotionally Intelligent Child. London: Simon & Schuster.
  • Pot, A.M. & Visser, S. (2014). Ouderen in de Geestelijke Gezondheidszorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Inschrijven voor deze cursus