Basiscursus CGT – Kind & Jeugd
Leer gestructureerd en met zelfvertrouwen cognitieve gedragstherapie uitvoeren bij de doelgroep Kind en Jeugd! Een waardevolle toevoeging aan je cv en de perfecte basis voor iedereen die cognitief gedragstherapeut VGCt® wil worden.
Meer informatie
Op de hoogte blijven van alle nieuwe data? Schrijf je in als geïnteresseerde.
Inschrijven interesselijst
Vul je gegevens in om op de hoogte gehouden te worden wanneer nieuwe data bekend zijn van deze of andere opleidingen.
"*" geeft vereiste velden aan
De voordelen van Vlokhoven
- 14 dagen bedenktijd
- Betalen in 3 termijnen? Geen probleem!
- Geaccrediteerd & erkend, zoals je gewend bent
- Altijd persoonlijk contact via whatsapp, telefoon of mail
- +2.000 geslaagden gingen je voor 🥳
Beschrijving
Waarom kiezen voor de Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie Kind en Jeugd?
- Elke Kind & Jeugd therapeut zou over basiskennis van cognitieve gedragstherapie moet beschikken. Hoewel bijna elke psycholoog in Nederland gebruikmaakt van gedragstherapeutische methoden, is niet iedereen even bekwaam in de toepassing ervan. Na deze opleiding ben jij dat wel!
- Kies het meest geschikte behandelplan voor kinderen en jeugdigen op basis van wetenschappelijke inzichten.
- Creëer holistische theorieën, betekenisanalyses, functieanalyses en casusconceptualisaties.
- Voer individuele behandeltrajecten uit, evalueer en sluit ze af met behulp van diagnostiek en indicatiestelling. Help jouw jonge cliënten op een effectievere manier te werken aan herstel.
- Bouw een sterke therapeutische relatie op, cruciaal voor optimale zorg. De cursus besteedt uitgebreid aandacht aan factoren die invloed hebben op het therapieresultaat, zoals therapeut-patiëntrelatie, weerstand/compliance en therapeutische dwaling.
Wat kun je verwachten van de Basiscursus CGT K&J?
De cursus combineert casuïstiek van cliënten met persoonlijke gedragsmodificatie. Diverse cognitief-gedragstherapeutische interventies worden behandeld, evenals de therapeutische relatie, de 3e generatie gedragstherapie en het diagnostische proces van DSM-5 stoornissen. Via rollenspellen en andere oefeningen worden theoretische concepten omgezet in praktische toepassingen.
Studiebelasting
De Basiscursus CGT bestaat uit contacturen met de docent en zelfstandig werken in de online leeromgeving. Er zijn in totaal vijf lesblokken van 20 uur met ieder een eigen thema met enkele specifieke leerdoelen. Aan deze leerdoelen wordt gewerkt door literatuurstudie, online opdrachten en twee online lessen. Elk blok wordt afgerond met een trainingsdag, waarin er wordt bekeken welke leerdoelen van het blok behaald zijn en waar eventueel nog extra uitleg of training nodig is.
De totale studielast bedraagt ongeveer 450 werkuren:
- Cursorisch onderwijs: 100 uren, verdeeld over een 65 contacturen en 35 uur flexible e-learning met begeleiding van een docent, waaronder het nakijken van ingeleverde opdrachten.
- Zelfstudie-uren: 350 uur (bijv. voorbereiding, maken van opdrachten, bestuderen literatuur etc.).
Toetsing
Naast summatieve toetsen wordt er veel formatief getoetst, zoals quizzen en referaten. Je ontvangt regelmatig feedback om het leerproces te verbeteren. Vaardigheden en attitude worden geëvalueerd via intervisie, zelfmetingen, en opdrachten gericht op het versterken van de therapeutische relatie. De Basiscursus CGT volgt de VGCt-richtlijnen en bevat minstens twee summatieve toetsen:
- Theorietoets: na het inleidende deel, met meerkeuze- en open vragen.
- Mini N=1: praktijkopdracht in het verdiepende deel, met een mondelinge presentatie en een schriftelijk verslag.
Herkansingen: bij een onvoldoende resultaat zijn zijn er maximaal twee herkansingsmogelijkheden per toets of opdracht.
Wist je dat?
- Door het volgen van de basiscursus CGT vergroot je je kansen om toegelaten te worden tot de GZ-opleiding. Bovendien krijg je binnen 5 jaar na het volgen van deze cursus vrijstelling voor bepaalde onderdelen van de GZ-opleiding.
- Niet-werkzame psychologen vinden vaak sneller een baan tijdens of na de basiscursus CGT. Je wordt namelijk onderdeel van een groot netwerk van werkzame psychologen. Regelmatig vinden cursisten een baan via collega-psychologen die ze tijdens de opleiding leren kennen.
Heb je vragen over de cursus? Neem dan contact op via welkom@vlokhovenopleidingen.nl.
Accreditaties
Deze cursus is voor de volgende beroepsgroepen geaccrediteerd:
Basiscursus CGT K&J (Online)
- VGCt – Cognitief gedragstherapeut
- 100 punten CGT-Basiscursus
- NIP – Eerstelijnspsycholoog NIP
- 150 punten ELP herregistratie
- SKJ – Jeugdzorg pedagoog, Jeugdzorg psycholoog / NIP- Kinder- en Jeugdpsycholoog / NVO Orthopedagoog-Generalist
- 60 punten opleiding – behandeling
- 30 punten opleiding – diagnostiek
- 15 punten opleiding – extra literatuurstudie
- 100 punten herregistratie
- Vereniging LOGO
- 16 ECTS onderdelen: 4 Psychopathologie, 6 Diagnostische modellen en strategieën, 7 Behandelingsmethoden en strategieën, 10 Gespreksvoering observatie en rapportage
Toelatingseisen
- Universitair opgeleide hulpverleners zoals psychologen, pedagogen, orthopedagogen en artsen.
- Psychologen, pedagogen, orthopedagogen en artsen in de laatste fase van hun universitaire master (tijdens de stage).
- Niet-werkzame universitaire opgeleide hulpverleners die behoefte hebben aan ontwikkeling, meer kennis willen op het gebied van cognitieve gedragstherapie en/of meer kans willen maken op een baan als psycholoog/orthopedagoog.
Vooropleidingseisen: minimaal Universitaire graad (BSc.) en bezig zijn met een van de volgende masters: psychologie, geneeskunde, (ortho)pedagogiek
N.B.
Om je te kunnen registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding, dien je te voldoen aan de vooropleidings- en werksettingeisen.
Docenten
Gerrie Ham
Onze docent Gerrie Ham is GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor VGCT, EMDR-practitioner VEN en Junior Schematherapeut. Tevens is zij supervisor Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP. Ze is werkzaam in haar eigen praktijk waar ze jeugdigen en volwassenen behandelt binnen de Basis GGZ.
Meer over Gerrie Ham
Leonie van Getsen
Onze docent Leonie van Getsen heeft ruim 14 jaar ervaring in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Als mede-eigenaar bij Praktijk Nieuwe Kijk houdt ze zich bezig met diagnostisch onderzoek, behandelingen en supervisie. Leonie legt de nadruk op het begrijpen van zowel de uitdagingen als de positieve aspecten in het leven van haar cliënten. Ze streeft ernaar de best mogelijke behandelingswijze voor elk individu te vinden, met als doel zelfstandigheid en welzijn.
Meer over Leonie van Getsen
Literatuur
Verplichte literatuur
Onderstaande boeken dien je zelf aan te schaffen:
- Braet C. en Bögels, S. (2020). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 1, 2 en 3. Amsterdam: Boom, ISBN: ISBN 9789024408948.
- Cladder, Nijhoff-Huysse en Mulder (2020), Cognitieve gedragstherapie met kinderen en jeugdigen: Oplossingsgericht, protocollair, en specialistisch. Pearson. ISBN 9789043036757.
- Korrelboom, K. & Ten Broeke, E. (2014), Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie: handboek voor theorie en praktijk . Bussum: Uitgeverij Coutinho. ISBN 9789046903810.
Artikelen: Deze worden digitaal per lesdag aangeboden in de online omgeving.
Aanbevolen literatuur Kind en Jeugd en Ouderen
Deze boeken zijn (onder veel meer andere) een mooie aanvulling op de basis die bovenstaande boeken bieden:
- Gottman, J. (1998). Raising an Emotionally Intelligent Child. London: Simon & Schuster. ISBN 9780684838656.
- Prins, Bosch & Braet (2018) Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen. Bohn Stafleu van Loghum. ISBN 9789036819718.
- Stallard, P. (2020): Werkboek Denk goed-voel je goed. Cognitieve gedragstherapie voor kinderen en jongeren. Uitgeverij Nieuwezijds. ISBN 9789057125324.
- Stallard, P. (2020): Werkboek Denk goed-voel je beter. Cognitieve gedragstherapie voor adolescenten en jongvolwassenen. Uitgeverij Nieuwezijds. ISBN 9789057125331.