Cursus
Bjorn certificaat uitdelen basiscursus CGT

Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie is een evidence-based psychotherapie. Tijdens deze opleiding leer je cognitief-emotionele gedragsproblemen behandelen. De basiscursus CGT (100 uur) is een goede voorbereiding op de opleidingsroute tot Cognitief Gedragstherapeut VGCt®. De cursus is bestemd voor iedereen die cognitief gedragstherapeut wil worden of meer kennis op dit gebied wil vergaren. ...meer informatie

Kosten: €2365
Online
15 lesdagen
Accreditaties: NIP K&J, NVO, NIP 1e lijns, NIP A&O/A&G, LV-POH-GGZ

Kies een datum

Startdatum
26-08-2021 (al gestart)
08-09-2021 (al gestart)
11-10-2021 (al gestart)
02-11-2021 (al gestart)
09-12-2021 | donderdagen (wachtlijst)
10-12-2021 | vrijdagen (wachtlijst)
11-01-2022 | dinsdagen
18-01-2022 | dinsdagen
04-02-2022 | vrijdagen
30-03-2022 | woensdagen
12-05-2022 | donderdagen
Lesdagen: donderdagen
Lestijden: 9.00u - 16.00u
Docent(en): Lisalotte Verspui
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: woensdagen
Lestijden: 9.00u - 16.00u
Docent(en): Anna Roeden
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: maandagen
Lestijden: 9.00u - 16.00u
Docent(en): Lisalotte Verspui
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: dinsdagen
Lestijden: 9.00u - 16.00u
Docent(en): Esther Allart
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: Donderdagen: 16 dec, 23 dec, 06 jan, 13 jan, 20 jan, 27 jan, 03 feb, 10 feb, 17 feb, 03 mrt, 10 mrt, 17 mrt, 24 mrt, 31 mrt, 07 apr
Lestijden: 9.00u - 16.00u
Docent(en): Lisalotte Verspui
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: vrijdagen: 10 dec, 17 dec, 07 jan, 21 jan, 04 feb, 18 feb, 04 mrt, 18 mrt, 01 apr, 15 apr, 29 apr, 13 mei, 27 mei, 10 jun, 24 jun
Lestijden: 9.00u - 16.00u
Docent(en): Anna Roeden
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: dinsdagen: 11 jan, 18 jan, 25 jan, 01 feb, 08 feb, 15 feb, 22 feb, 08 mrt, 15 mrt, 22 mrt, 29 mrt, 05 apr, 12 apr, 19 apr, 26 apr (reservedatum: 17 mei)
Lestijden: 9.00u - 16.00u
Docent(en): Femke van de Linde
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: dinsdagen: 18 jan, 25 jan, 01 feb, 08 feb, 15 feb, 22 feb, 08 mrt, 15 mrt, 22 mrt, 29 mrt, 05 apr, 12 apr, 19 apr, 10 mei (reservedata: 01 mrt, 26 apr, 03 mei)
Lestijden: 9.00u - 16.00u
Docent(en): Lisalotte Verspui
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: vrijdagen: 04 feb, 18 feb, 04 mrt, 18 mrt, 01 apr, 15 apr, 29 apr, 06 mei, 13 mei, 20 mei, 03 jun, 17 jun, 24 jun, 01 jul, 08 jul
Lestijden: 9.00u - 16.00u
Docent(en): Ragna Plomp
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: woensdagen: 30 mrt, 06 apr, 13 apr, 20 apr, 27 apr, 11 mei, 18 mei, 25 mei, 01 jun, 08 jun, 15 jun, 22 jun, 29 jun, 06 jul, 13 jul, 20 jul, (reservedata: 03 mei, 11 mei)
Lestijden: 9.00u - 16.00u
Docent(en): Lisalotte Verspui
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: donderdagen: 12 mei, 19 mei, 26 mei, 02 jun, 09 jun, 16 jun, 23 jun, 30 jun, 01 sep, 08 sep, 15 sep, 22 sep, 29 sep, 06 okt, 13 okt (reservedata: 07 jul, 15 jul, 27 okt)
Lestijden: 9.00u - 16.00u
Docent(en): Lisalotte Verspui
Deelnemers: min. 8 - max. 14

Op de hoogte blijven van nieuwe data? Schrijf je in als belangstellende.

De voordelen van Vlokhoven

  • Gespreid betalen mogelijk
  • 14 dagen bedenktijd
  • Hoge beoordeling opleidingen 9.8/10
  • Gekwalificeerde docenten met specialistische praktijkervaring
  • Professionele online leeromgeving
Beschrijving
Accreditaties
Doelgroep
Docenten
Literatuur

Beschrijving

Inhoud van de basiscursus CGT

Tijdens de cursus wordt er zowel met casuïstiek van cliënten gewerkt als met een persoonlijke klacht in de vorm van gedragsmodificatie. Verschillende cognitief-gedragstherapeutische interventies komen aan bod. Er wordt aandacht besteed aan de therapeutische relatie, de 3e generatie gedragstherapie en aan het diagnostische proces van een aantal stoornissen, zoals: obsessief compulsieve stoornis, burnout/SOLK, PTSS, gecompliceerde rouw, sociale angststoornis, verslavingsproblematiek, depressieve stoornissen en agorafobie.

De nadruk zal hierbij in het bijzonder op de praktijk liggen. Aan de hand van rollenspellen en andere oefeningen worden theoretische concepten rechtstreeks naar praktische situaties vertaald.

Doelstellingen

Na afloop van de basiscursus:

  • Kan je met zelfvertrouwen (onder supervisie) cognitieve gedragstherapie uitvoeren bij volwassenen, ouderen, kinderen en adolescenten;
  • Ontwerp je holistische theorieën, betekenisanalyses, functieanalyses en casusconceptualisaties;
  • Weet je welk behandelplan het meest geschikt is op basis van wetenschappelijke inzichten;
  • Kan je middels de diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandeltraject uitvoeren, evalueren en afsluiten.

Studiebelasting

De totale studielast zal ongeveer 450 werkuren bedragen (verdeeld over 15 lesdagen; 100 uren cursus en 350 uren zelfwerkzaamheid) tijdens de cursus. Dit wordt besteed aan literatuurstudie, opdrachten en voorbereiding van presentatie.

Online werkwijze en voordelen

Sinds de overstap op online cursussen in maart 2020 hebben we ruime ervaring opgedaan in het bieden van online onderwijs.

  • Inhoud en didactische werkvormen vrijwel identiek aan de face-to-face bijeenkomsten.
  • Afwisselende en interessante dagen: je zit niet van 09:00 tot 17:00 achter je scherm.
  • Oefenen en voorbereidingen kan in overleg met de (sub) groep op een andere dag/tijdstip gebeuren.
  • Oog voor groepsbinding d.m.v. laagdrempelig contact en werken in subgroepen

”Met een hele leuke cursusgroep en een enthousiaste docente heb ik ondanks COVID-19 toch op een fijne manier de basiscursus CGT kunnen volgen. Een mooie basis voor hopelijk nog veel meer leerervaringen in het werkveld.”

Marleen van den Munckhof, Cursist online CGT cursus

Wist je dat?

  • Je door het volgen van de basiscursus CGT meer kans maakt om aangenomen te worden voor de GZ-opleiding. Daarnaast krijg je ook nog eens vrijstelling binnen de GZ-opleiding als je binnen 8 jaar na het volgen van deze cursus de GZ-opleiding gaat doen.
  • Bij Vlokhoven Opleidingen altijd een heterogene groep cursisten deelneemt aan de cursus. Hierdoor krijg je vanuit verschillende perspectieven de toepasbaarheid van cognitief-gedragstherapeutische interventies te zien. Uit onze ervaring blijkt dat cursisten de CGT methodiek hierdoor sneller beheersen.
  • Niet-werkzame psychologen sneller aan een baan komen tijdens of na de basiscursus CGT. Je komt namelijk in een groot netwerk van werkzame psychologen terecht. Regelmatig vinden mensen een baan via collega-psychologen die ze leren kennen tijdens de opleiding.

Vragen over de cursus? Neem dan contact op via info@vlokhovenopleidingen.nl.

Accreditaties

Met accreditatienummer 323521 voor de beroepsgroepen:

  • Cognitief gedragstherapeuten, NIP Kind- en Jeugdpsycholoog
  • NVO Orthopedagoog-Generalist
  • Jeugdzorg pedagoog, Jeugdzorg psycholoog
  • Nederlandse vereniging van pedagogen en onderwijskundigen
  • NIP-Eerstelijnspsychologie
  • NIP- Kinder- en Jeugdpsycholoog
  • NIP psycholoog A&O/A&G
  • LV-POH-GGZ

Onze cursussen zijn in overleg ook te accrediteren voor andere beroepsverenigingen. Noteer bij je inschrijving bij welke beroepsvereniging jij de cursus geaccrediteerd wil hebben en wij maken het in orde.

Doelgroep

  • Universitair opgeleide hulpverleners zoals psychologen, pedagogen, orthopedagogen en artsen.
  • Psychologen, pedagogen, orthopedagogen en artsen in de laatste fase van hun universitaire master (tijdens de stage).
  • Niet-werkzame universitaire opgeleide hulpverleners die behoefte hebben aan ontwikkeling, meer kennis willen op het gebied van cognitieve gedragstherapie en/of meer kans willen maken op een baan als psycholoog/orthopedagoog.

Vooropleidingseisen: minimaal Universitaire graad (BSc.) en bezig zijn met een van de volgende masters: psychologie, geneeskunde, (ortho)pegagogiek

N.B.
Om je te kunnen registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding, dien je te voldoen aan de vooropleidings- en werksettingeisen.

Docenten

Lisalotte Verpsui

Lisalotte Verspui

Lisalotte Verspui is een ervaren psychotherapeut, cognitief gedragstherapeut, EMDR therapeut en supervisor VGCt. Ze werkt al vele jaren met veel plezier als Universitair Docent op de Universiteit Utrecht en bij verschillende postmaster cursussen, met als expertise Cognitieve & Gedragstherapie, Seksualiteit en Relaties & Diagnostiek. Haar enthousiasme voor de psychotherapie in het algemeen, voor cognitieve- en gedragstherapie, en Emotion Focused Therapie (EFT) in het bijzonder, worden door zowel haar studenten als cursisten in het postmasteronderwijs zeer gewaardeerd.

Anna Roeden

Anna Roeden is een ervaren GZ-psycholoog, EMDR-therapeut en supervisor VGCt. Ze behandelt in haar praktijk volwassenen, ouderen en stellen. Daarnaast geeft ze al ruim 10 jaar diverse cursussen in het kader van de postmaster opleiding tot gezondheidszorgpsycholoog en de opleiding tot cognitief gedragstherapeut.

Esther Allart

Esther Allart is een gepromoveerd GZ-psycholoog gespecialiseerd in de behandeling van angst- en stemmingsstoornissen, supervisor VGCT en docente bij de GZ-opleiding aan het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen (RCSW). Ze is medeauteur van de boekenserie ‘Protocollaire behandeling van patiënten met een sociale-angststoornis‘.

Ragna Plomp

Ragna Plomp is een ervaren gz-psycholoog, cognitief gedragstherapeut, en supervisor VGCt. Naast CGt heeft Ragna ervaring in EMDR en hypnose bij CGt en is ze DGT-therapeut.

Yvette Kilian

Yvette Kilian is een ervaren Klinisch Psycholoog, psychotherapeut en supervisor voor de VGCt en het NIP. Ze behandelt in het Centrum voor Schematherapie mensen met persoonlijkheidsproblematiek. Daarvoor heeft ze gewerkt in de forensische psychiatrie, de verslavingszorg en op poliklinieken voor volwassenen met uiteenlopende problemen.

Thomas Kramer

Thomas Kramer

Thomas Kramer is werkzaam als GZ-psycholoog, geregistreerd als EMDR therapeut VEN en supervisor van de VGCt. Thomas is werkzaam binnen het snijvlak van verslaving, trauma en persoonlijkheidsproblematiek. Tevens is hij supervisor en docent binnen de GZ- OG- CGT- en CGW opleidingen.

Literatuur

Verplichte literatuur

  • Bögels, S.M., Oppen, P. van. (red)., (2019). Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Houten, Bohn Stafleu en van Loghum.
  • Keijsers, G.P.J. (red.). (2017). Protocollaire Behandelingen voor Volwassenen met Psychische Klachten (3-set). Amsterdam: Boom. De edities van protocollaire behandelingen uit 2011 zijn ook beschikbaar voor de cursisten.
  • Korrelboom, K. & Ten Broeke, E. (2014), Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie: handboek voor theorie en praktijk . Bussum: Uitgeverij Coutinho.

Aanbevolen literatuur

De hierna volgende boeken bieden (onder veel meer andere) een mooie aanvulling op de basis die bovenstaande boeken:

  • Bannink, F. (2014). Positieve Cognitieve Gedragstherapie. Amsterdam: Pearson. (9789026522703). 
  • Bennett-Levy, J., Butler, G. & Fennell, M. (2015). Gedragsexperimenten in Cognitieve Therapie. Amsterdam: Pearson (9789026522734).
  • Greenberger, D. & Padesky, C. (2016). Je Gevoel de Baas. Amsterdam: Pearson (9789026522826/ zesde druk).
  • Hermans, D., Raes, F., Orlemans, H. (2017). Inleiding tot de gedragstherapie. Houten; Bohn, Stafleu, Van Loghum (9789036819503).
  • Korrelboom, K. (2011). COMET voor negatief zelfbeeld. Houten: BSL (9789031390557).
  • Neef, M. de (2018). Negatief zelfbeeld behandelen. Boom Uitgevers Amsterdam.

Aanbevolen literatuur Kind en Jeugd en Ouderen

  • Bögels, S. & Braet, C. (2014). Protocollaire Behandelingen voor Kinderen en Adolescenten met Psychische Klachten. Herziende Druk. Amsterdam: Boom.
  • Braet C. en Bögels, S. (2013). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 2. Amsterdam: Boom, ISBN: 978 94 610 5016 8. 
  • Gottman, J. (1997). Raising an Emotionally Intelligent Child. London: Simon & Schuster.
  • Pot, A.M. & Visser, S. (2014). Ouderen in de Geestelijke Gezondheidszorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.