Vervolgcursus

Vervolgcursus CGT: transdiagnostisch behandelen

Elke therapeut die werkt met cliënten met complexe problematiek zou bekend moeten zijn met transdiagnostisch behandelen. Veel psychologen in Nederland gebruiken cognitief-gedragstherapeutische methoden, maar niet iedereen is voldoende vaardig in het integreren van onderliggende psychologische processen in de behandeling. Met een geïntegreerde, transdiagnostische benadering kun je subklinische klachten, comorbide klachten en vage klachten succesvol aanpakken
Meer informatie

€1450,-
Blended
5 lesdagen
Accreditaties in aanvraag: VGCt vervolgcursus, NIP ELP, NIP A&O/A&G, FGzPt

Kies een locatie en datum

Gewenste locatie
Online
Startdatum
Lesdagen: woensdagen
Lesvormen: Online
Lesdata:
april 2025
30
mei 2025
14
juni 2025
04 18
juli 2025
02
Lestijden: 09.00 - 16.00u
Docent(en): Ragna Plomp
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: woensdagen
Lesvormen: Online
Lesdata:
oktober 2025
08 29
november 2025
19
december 2025
03 17
Lestijden: 09.00 - 16.00u
Docent(en): Ragna Plomp
Deelnemers: min. 8 - max. 14

Op de hoogte blijven van alle nieuwe data? Schrijf je in als geïnteresseerde.

De voordelen van Vlokhoven

  • 14 dagen bedenktijd
  • Betalen in 3 termijnen
  • Geaccrediteerd & erkend, zoals je gewend bent
  • Altijd persoonlijk contact via whatsapp, telefoon of mail
  • +2.000 geslaagden gingen je voor 🥳
Beschrijving
Accreditaties
Toelatingseisen
Docenten
Literatuur
Reviews

Beschrijving

Waarom kiezen voor de Vervolgcursus Cognitieve Gedragstherapie: transdiagnostisch behandelen?

  • Pas het Unified Protocol van Barlow toe bij diverse emotionele stoornissen.
  • Leer cognitief gedragstherapeutische interventies gericht op stoornisoverstijgende aspecten (transdiagnostische factoren) toepassen.
  • Ontwikkel een sterke transdiagnostische casusconceptualisatie en stel een passend behandelplan op met behulp van een holistische theorie (HT) en FABA’s.
  • Breid je therapeutische toolbox uit met het Unified Protocol van Barlow, een veelzijdige methode die effectief is bij zowel eenvoudige klachten als complexere problematiek, zoals persoonlijkheidsstoornissen.
  • Versterk de therapeutische relatie met je cliënten voor betere behandelresultaten.

Wat kun je verwachten van de Vervolgcursus CGT?

Klachtgerichte, protocollaire behandelingen zijn de afgelopen decennia in de GGZ populair geworden. Toch voelen sommige therapeuten zich beperkt en zoeken ze naar manieren om beter aan te sluiten bij de unieke kenmerken van hun cliënten. Transdiagnostische behandelingen bieden uitkomst door zich te richten op gemeenschappelijke psychopathologische processen achter verschillende diagnoses. Hierbij ligt de focus niet op de diagnose zelf, maar op de persoon die de diagnose heeft.

Het Unified Protocol (Barlow) combineert de meest effectieve cognitief gedragstherapeutische technieken voor de behandeling van specifieke emotionele stoornissen en baseert zich op theoretische inzichten in emotieregulatie. Het gaat hierbij om behandelingen met één set interventies gericht op verschillende stoornissen, met gemeenschappelijke kenmerken die gunstig reageren op dezelfde therapeutische methoden. Je kunt het toepassen op een breed scala van stoornissen, zoals angst-, stemmings-, paniek-, sociale en gegeneraliseerde angststoornissen, PTSS, OCD, depressie en hypochondrie.

Deze cursus combineert praktijkgerichte casuïstiek met persoonlijke gedragsmodificatie. Je verdiept je in transdiagnostische behandelmethoden, het Unified Protocol, en leert technieken praktisch toe te passen via rollenspellen en interactieve oefeningen.

Studiebelasting

De cursus bestaat uit vijf lesdagen van 6,5 uur, aangevuld met asynchrone opdrachten. De totale studielast bedraagt ongeveer 225 uur:

  • Cursorisch onderwijs: 50 uur, waarvan 32,5 contacturen (5 lesdagen: 09.00u – 16.30u) en 17,5 uur flexibele e-learning.
  • Zelfstudie: 175 uur (literatuurstudie, opdrachten, casusvoorbereiding).

Toetsing

  • Theorietoetsen na elke bijeenkomst.
  • Praktijkopdrachten en intervisie.
  • Eindpresentatie van je leerproces als therapeut en cliënt.

Cursusopbouw

De cursus bestaat uit vijf lesdagen, elk met een specifiek thema:

  • Lesdag 1: introductie in transdiagnostisch behandelen en het Unified Protocol. Start met eigen gedragsmodificatie en casusconceptualisatie.
  • Lesdag 2: begrijpen en herkennen van emoties met behulp van het driecomponentenmodel en psycho-educatie.
  • Lesdag 3: mindfulness en emotieregulatie toepassen in de praktijk.
  • Lesdag 4: cognitieve flexibiliteit ontwikkelen en werken met emotiegestuurde gedragingen.
  • Lesdag 5: exposure-technieken en terugvalpreventie.

Vragen over de cursus? Neem dan contact op via welkom@vlokhovenopleidingen.nl.

Accreditaties

Deze cursus is voor de volgende beroepsgroepen geaccrediteerd:

Vervolgcursus CGT: transdiagnostisch behandelen (25 uur)

In aanvraag

Onze opleidingen zijn in overleg ook te accrediteren voor andere beroepsverenigingen. Noteer bij je inschrijving bij welke beroepsvereniging jij de cursus geaccrediteerd wil hebben en wij maken het in orde.

Toelatingseisen

  • Universitair opgeleide hulpverleners zoals (gz-), (klinisch-) psychologen, psychotherapeuten, pedagogen, orthopedagogen en artsen.
  • Je hebt behoefte aan ontwikkeling en meer kennis van cognitieve gedragstherapie en stoornisoverstijgende factoren bij emotionele stoornissen
  • Je bent bekend met de basisprincipes van cognitief gedragstherapeutische interventies

Docenten

Ragna Plomp

Onze docent Ragna Plomp is een ervaren gz-psycholoog, cognitief gedragstherapeut, en supervisor VGCt. Naast CGt heeft Ragna ervaring in EMDR en hypnose bij CGT en is ze DGT-therapeut.
Meer over Ragna Plomp

Literatuur

Verplichte literatuur

Onderstaande boeken dien je zelf aan te schaffen:

  • Barlow, D. H., Farchione, T. J., Christopher P., F. C., Ellard, K. K., Boisseau, C. L., Allen, L. B., & May, J. T. E. (2017). Unified protocol for transdiagnostic Treatment of Emotional Disorders, therapist Guide. Oxford University Press. 
  • Barlow, D. H., Farchione, T. J., Christopher P., F. C., Ellard, K. K., Boisseau, C. L., Allen, L. B., & May, J. T. E. (2017). Unified protocol for transdiagnostic Treatment of Emotional Disorders, workbook. Oxford University Press. 
  • Ham, B., Hulsbergen, M., Bohlmeijer, E. T., & Van Heycop Ten Ham, B. (2014). Transdiagnostische factoren. Boom Lemma.

 

Beschikbaar in de online leeromgeving

  • Korrelboom, K. (2017). De transdiagnostische benadering. Directieve Therapie, 37(4), 248-272.
  • Sorbi, M. J. (2004). Protocollaire behandeling van patiënten met migraine en spanningshoofdpijn: ontspanningstraining en cognitieve training. In S. J. Swaen (Red.), Protocollaire behandelingen in de ambulante geestelijke gezondheidszorg (2de ed., pp. 219–260). Bohn Stafleu van Loghum. 

 

Geadviseerd bij het werken met adolescenten/kinderen

  • Ehrenreich-May, J., Kennedy, S. M., & Sherman, J. A. (2018). Unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders in adolescents: Workbook. Oxford University Press.
  • Ehrenreich-May, J., Kennedy, S. M., Sherman, J. A., Bilek, E. L., & Barlow, D. H. (2018). Unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders in children: Workbook. Oxford University Press Inc.
  • Ehrenreich-May, J., Kennedy, S. M., Sherman, J. A., Bilek, E. L., Buzzella, B. A., Bennett, S. M., & Barlow, D. H. (2017). Unified protocols for transdiagnostic treatment of emotional disorders in children and adolescents: Therapist guide. Oxford University Press.

 

Aanbevolen literatuur

De hierna volgende boeken bieden (onder veel meer andere) een mooie aanvulling op de basis die de bovenstaande boeken bieden:

  • Bohlmeijer, E., & Hulsbergen, M. (2024). Kwetsbaar en krachtig. Boom.
  • Bohlmeijer, E., & Hulsbergen, M. (2024). Voluit leven (herziening). Boom.
  • Verbeek, I. (2024). Rustig slapen. Boom.
  • De Neef, M. (2024). Een positief zelfbeeld. Boom.
  • Gunster, B. (2019). Ja-maar wat als alles lukt? Lev.

Reviews

“De cursus Transdiagnostisch behandelen heb ik online gevolgd voor de VGCT route. Het was een ontzettend leuk protocol om te volgen en werd ook door een kundige leerkracht gegeven. Het protocol is zeker een aanvulling voor in mijn praktijk. Volledig online is me goed bevallen en kost echt minder tijd en energie. Bjorn zorgt voor de juiste informatie op tijd en ook voor de persoonlijke sfeer. Zeker aan te raden omdat het ook betaalbaar is vergeleken met andere opleidingen.”

Mirjam M. - december 2022

Inschrijven voor deze cursus