Basiscursus
Vlokhoven Opleidingen cursist mannelijk

Basiscursus CGT (100 uur)

Leer gestructureerd en met zelfvertrouwen cognitieve gedragstherapie uitvoeren bij volwassenen, kinderen en ouderen! Een waardevolle toevoeging aan je cv en de perfecte basis voor iedereen die cognitief gedragstherapeut VGCt® wil worden.

Meer informatie

online 2365,- | blended 2565,-
Online óf Blended
15 lesdagen
VGCt, NIP ELP, NIP A&O/A&G, NIP K&J, SKJ, NVO, LOGO, VSR, LV POH-GGZ

Kies een locatie en datum

Gewenste locatie
Online
Utrecht (blended)
Rotterdam (blended)
Startdatum
Lesdagen: vrijdagen
Lesdata:
mei
03, 17, 31
juni
14, 21
september
06, 20
oktober
04, 18, 25
november
01, 15, 29
december
06, 13
Lestijden: 09.00-16.00u
Docent(en): Kim Melchior
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: donderdagen
Lesdata:
mei
23, 30
juni
06, 13, 20, 27
juli
04
augustus
29
september
05, 12, 19, 26
oktober
03, 10, 17
Reservedatum
31 oktober
Lestijden: 09.00-16.00u
Docent(en): Femke van de Linde
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: maandagen
Lesdata:
mei 2024
27
juni 2024
03, 10, 17, 24
juli 2024
01
september 2024
02, 09, 16, 23, 30
oktober 2024
07, 14, 21
november 2024
04
Lestijden: 09.00-16.00u
Docent(en): Gerrie Ham
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: maandagen
Lesdata:
augustus
26
september
02, 09, 16, 23, 30
oktober
07, 14, 28
november
04, 18, 25
december
02, 09, 16
Reservedatum
06 januari 2025
Lestijden: 09.00-16.15u
Docent(en): Femke van de Linde
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: donderdagen
Lesdata:
september
05, 12, 19*, 26
oktober
03, 10*, 17, 31
november
07*, 14, 21, 28*
december
05, 12, 19*
reservedatum
09 januari 2025
Lestijden: 09.00-12.30u of 09.00-16.00u*
Docent(en): Anna Roeden
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: woensdagen
Lesdata:
september
04, 11, 18*, 25
oktober
02, 16*
november
06, 13, 20*, 27
december
04, 11*
januari
08, 15, 22*
Lestijden: 09.00-12.30u of 09.00-16.00u*
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: vrijdagen
Lesvormen: Online Op locatie
Lesdata:
mei 2024
17 24 31
juni 2024
07 14 21 28
juli 2024
05
september 2024
06 13 20 27
oktober 2024
04 18 25
Lestijden: 09.00-12.30u (online) of 09.00-16.00u (op locatie)
Locatie: Hout & Hop
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: maandagen
Lesvormen: Op locatie
Lesdata:
september 2024
02 09 23
oktober 2024
07 14 21
november 2024
04 11 25
december 2024
09 16
januari 2025
06 20 27
februari 2025
03 10 (Reservedatum)
Lestijden: 09.00-12.30u (online) of 09.00-16.00u (op locatie)
Docent(en): Vincent van Bruggen
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesvormen: Online Op locatie
Lesdata:
september 2024
04 11 18 25
oktober 2024
02 09 16 30
november 2024
06 13 20 27
december 2024
04 11 18
Lestijden: 09.00-12.30u (online) of 09.00-16.00u (op locatie)
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: vrijdagen
Lesvormen: Online Op locatie
Lesdata:
september 2024
13 20 27
oktober 2024
04 11 18 25
november 2024
01 08 15 22 29
december 2024
06 13 20
Lestijden: 09.00-12.30u (online) of 09.00-16.00u (op locatie)
Docent(en): Katja Boesenach
Deelnemers: min. 8 - max. 14

Op de hoogte blijven van alle nieuwe data? Schrijf je in als geïnteresseerde.

De voordelen van Vlokhoven

  • 14 dagen bedenktijd
  • Betalen in 3 termijnen? Geen probleem!
  • Geaccrediteerd & erkend, zoals je gewend bent
  • Altijd persoonlijk contact via whatsapp, telefoon of mail
  • >1.000 geslaagden gingen je voor 🎓
Beschrijving
Accreditaties
Doelgroep
Docenten
Literatuur
Reviews

Beschrijving

Waarom kiezen voor de Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie?

  • Elke therapeut zou over basiskennis van CGT moet beschikken. Hoewel bijna elke psycholoog in Nederland gebruikmaakt van gedragstherapeutische methoden, is niet iedereen even bekwaam in de toepassing ervan. Na deze opleiding ben jij dat wel!
  • Kies het meest geschikte behandelplan op basis van wetenschappelijke inzichten.
  • Creëer holistische theorieën, betekenisanalyses, functieanalyses en casusconceptualisaties.
  • Voer individuele behandeltrajecten uit, evalueer en sluit ze af met behulp van diagnostiek en indicatiestelling. Help je cliënten op een effectievere manier te werken aan herstel.
  • Bouw een sterke therapeutische relatie op, cruciaal voor optimale zorg. De cursus besteedt uitgebreid aandacht aan factoren die invloed hebben op het therapieresultaat, zoals therapeut-patiëntrelatie, weerstand/compliance en therapeutische dwaling.

Wat kun je verwachten van de Basiscursus CGT?

De cursus combineert casuïstiek van cliënten met persoonlijke gedragsmodificatie. Diverse cognitief-gedragstherapeutische interventies worden behandeld, evenals de therapeutische relatie, de 3e generatie gedragstherapie en het diagnostische proces van DSM-5 stoornissen. Via rollenspellen en andere oefeningen worden theoretische concepten omgezet in praktische toepassingen.

Studiebelasting

De Basiscursus CGT bestaat uit contacturen met de docent en zelfstandig werken in de online leeromgeving. Er zijn in totaal vijf lesblokken van 20 uur met ieder een eigen thema met enkele specifieke leerdoelen. Aan deze leerdoelen wordt gewerkt door literatuurstudie, online opdrachten en twee online lessen. Elk blok wordt afgerond met een trainingsdag, waarin er wordt bekeken welke leerdoelen van het blok behaald zijn en waar eventueel nog extra uitleg of training nodig is.

De totale studielast bedraagt ongeveer 450 werkuren:

  • Cursorisch onderwijs: 100 uren, verdeeld over een inleiding (40 uur) en verdieping (60 uur).
  • Zelfstudie-uren: 350 uur (bijv. voorbereiding, maken van opdrachten, bestuderen literatuur etc.).

Hoe ziet Blended onderwijs eruit?

  • Blended leren combineert online en offline onderdelen voor een optimale leerervaring. Begin direct, studeer wanneer het jou uitkomt en ontvang persoonlijke begeleiding afgestemd op jouw leerbehoefte. Online onderwijs stelt je in staat om lesmateriaal te herhalen totdat je het vol vertrouwen beheerst. Zo werk je tijdens de les aan extra oefeningen, gepersonaliseerde feedback en verdieping.
  • Elke les richt zich op het versterken van groepsfactoren, zoals het werken in verschillende subgroepen en het uitvoeren van verbindende activiteiten die zowel praktisch bruikbaar zijn in therapie als in een lesgroep.
  • Elk blok wordt afgesloten met een trainingsdag. Deze dag is bedoeld om na te gaan in hoeverre de leerdoelen zijn behaald en waar extra uitleg of training nodig is. Tijdens de trainingsdag wordt er veel geoefend om verder te werken aan het behalen van leerdoelen of om vaardigheden aan te vullen of te verdiepen.

Wist je dat?

  • Door het volgen van de basiscursus CGT vergroot je je kansen om toegelaten te worden tot de GZ-opleiding. Bovendien krijg je binnen 5 jaar na het volgen van deze cursus vrijstelling voor bepaalde onderdelen van de GZ-opleiding.
  • Niet-werkzame psychologen vinden vaak sneller een baan tijdens of na de basiscursus CGT. Je wordt namelijk onderdeel van een groot netwerk van werkzame psychologen. Regelmatig vinden cursisten een baan via collega-psychologen die ze tijdens de opleiding leren kennen.

Heb je vragen over de cursus? Neem dan contact op via welkom@vlokhovenopleidingen.nl.

 

Accreditaties

Deze cursus is voor de volgende beroepsgroepen geaccrediteerd:

Basiscursus CGT (Online & Blended)

490202

Basiscursus CGT (Online & Blended)

Basiscursus CGT

436588

Onze opleidingen zijn in overleg ook te accrediteren voor andere beroepsverenigingen. Noteer bij je inschrijving bij welke beroepsvereniging jij de cursus geaccrediteerd wil hebben en wij maken het in orde.

Doelgroep

  • Universitair opgeleide hulpverleners zoals psychologen, pedagogen, orthopedagogen en artsen.
  • Psychologen, pedagogen, orthopedagogen en artsen in de laatste fase van hun universitaire master (tijdens de stage).
  • Niet-werkzame universitaire opgeleide hulpverleners die behoefte hebben aan ontwikkeling, meer kennis willen op het gebied van cognitieve gedragstherapie en/of meer kans willen maken op een baan als psycholoog/orthopedagoog.

Vooropleidingseisen: minimaal Universitaire graad (BSc.) en bezig zijn met een van de volgende masters: psychologie, geneeskunde, (ortho)pedagogiek

N.B.
Om je te kunnen registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding, dien je te voldoen aan de vooropleidings- en werksettingeisen.

Docenten

Lisalotte Verpsui

Lisalotte Verspui

Onze docent Lisalotte Verspui is een ervaren psychotherapeut, cognitief gedragstherapeut, EMDR therapeut en supervisor VGCt. Ze heeft een bijzondere interesse in psychotherapie, cognitieve gedragstherapie, en Emotion Focused Therapie (EFT).
Meer over Lisalotte Verspui

Anna Roeden

Anna Roeden

Onze docent Anna Roeden is een ervaren GZ-psycholoog, EMDR-therapeut en supervisor VGCt. Daarnaast geeft ze al ruim 10 jaar cursussen voor de postmaster opleiding tot GZ-psycholoog.
Meer over Anna Roeden

Esther Allart

Onze docent Esther Allart is een gepromoveerd GZ-psycholoog gespecialiseerd in de behandeling van angst- en stemmingsstoornissen, supervisor VGCT en docente bij de GZ-opleiding aan het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen (RCSW).
Meer over Esther Allart

Ragna Plomp

Onze docent Ragna Plomp is een ervaren gz-psycholoog, cognitief gedragstherapeut, en supervisor VGCt. Naast CGt heeft Ragna ervaring in EMDR en hypnose bij CGT en is ze DGT-therapeut.
Meer over Ragna Plomp

Thomas Kramer

Thomas Kramer

Onze docent Thomas Kramer is werkzaam als GZ-psycholoog, geregistreerd als EMDR therapeut VEN en supervisor bij de VGCt. Thomas is werkzaam binnen het snijvlak van verslaving, trauma en persoonlijkheidsproblematiek. Tevens is hij supervisor en docent binnen de GZ-, OG,- CGT- en CGW opleidingen.
Meer over Thomas Kramer

Femke van de Linde

Femke van de Linde

Onze docent Femke van de Linde is psychotherapeut, GZ-psycholoog en supervisor voor de VGCt en de VEN. In 2008 startte zij haar eigen praktijk. Hierbinnen werkte ze onder andere voor het Instituut voor Psychotrauma, voor Directe Opvang en Nazorg.
Meer over Femke van de Linde

Marjon Peters

Onze docent Marjon Peters is werkzaam in zowel de volwassen sGGZ waar zij (C)PTSS, persoonlijkheidsstoornissen cluster B en C, angst-, dwang- en stemmingsstoornissen onderzoekt en behandelt in het Digitale Team van de GGZ Oost Brabant. Daarnaast is zij werkzaam in haar eigen praktijk InSight4U en behandelt online jeugdigen en volwassenen.
Meer over Marjon Peters

Kim Melchior

Kim Melchior

Onze docent Kim Melchior is werkzaam als GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor binnen GGZ-Delfland. Begin 2022 promoveerde zij aan de Erasmus Universiteit op een gerandomiseerd onderzoek naar de effectiviteit van een veelbelovende therapie-methode voor mensen met een dwangstoornis: metacognitieve therapie.
Meer over Kim Melchior

Gerrie Ham

Gerrie Ham

Onze docent Gerrie Ham is GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor VGCT, EMDR-practitioner VEN en Junior Schematherapeut. Tevens is zij supervisor Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP. Ze is werkzaam in haar eigen praktijk waar ze jeugdigen en volwassenen behandelt binnen de Basis GGZ.
Meer over Gerrie Ham

Vincent van Bruggen

Vincent van Bruggen

Onze docent Vincent van Bruggen is een GZ psycholoog met veel enthousiasme voor het vak van therapeut. Hij werkte zowel in de basis- als de specialistische GGZ en is momenteel werkzaam in een team voor generalistische basis-GGZ in Zwolle, onderdeel van Mindfit.
Meer over Vincent van Bruggen

Margot van Rijnsoever

Onze docent Margot van Rijnsoever is GZ-psycholoog, EMDR Europe practitioner, cognitief gedragstherapeut en supervisor VGCt. Zij werkt in de revalidatie en in de basis GGZ. Haar specialisatie vormt de psychologische behandeling bij medische aandoeningen en (aanhoudende) lichamelijke klachten.
Meer over Margot van Rijnsoever

Perlita Marti

Perlita Marti

Perlita Marti is GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor VGCt en EMDR-therapeut. Zij heeft een ruime behandelervaring binnen de specialistische GGZ op het gebied van zowel volwassenen als jeugd. Momenteel werkt zij binnen een eigen praktijk voor behandeling en supervisie.
Meer over Perlita Marti

Francisco Steenbakkers

Francisco Steenbakkers

Francisco Steenbakkers is klinisch psycholoog – psychotherapeut. Hij is supervisor VGCt, maar draagt alle evidence-based behandelmethoden een warm hart toe. Hij gelooft dat behandelmethoden én behandelaren voortdurend in ontwikkeling zijn net als de mensen die onze hulp zoeken. Daarom is het belangrijk voor behandelaren om te onderzoeken wat de eigen persoonlijke stijl is en wat er uiteindelijk goed past en wat niet.
Meer over Francisco Steenbakkers

Inge Klein

Inge Klein

Inge Klein, klinisch psycholoog en psychotherapeut, heeft na haar studie bijna 10 jaar in psychiatrische instellingen en ziekenhuizen gewerkt. Vanaf 2016 werkte ze in de kinder- en jeugd GGZ en in 2022 startte ze haar eigen praktijk, De Praatkuur.
Meer over Inge Klein

Charlotte Aartsen docent CGT Vlokhoven Opleidingen

Charlotte Aartsen

Charlotte heeft ruim 20 jaar ervaring als orthopedagoog/GZ psycholoog in de GGZ en is momenteel werkzaam bij Dokter Bosman. Ze is een enthousiaste opleider en docent en heeft al meerdere blended Basiscursussen CGT ontwikkeld. Charlotte is supervisor voor de VGCt en geeft les aan HBO-studenten in CGT, en aan psychologen en orthopedagogen. Daarnaast geeft ze didactische trainingen aan supervisoren.
Meer over Charlotte Aartsen

Bianca Muller

Bianca is GZ-psycholoog, Cognitief Gedragstherapeut en supervisor VGCt, EMDR Europe Practitioner VO&KJ en supervisor bij de Vereniging EMDR Nederland (VEN). Ze heeft ruime ervaring binnen de Jeugdzorg en de GGZ, waarbij zij 6 jaar een eigen praktijk heeft gehad in de Basis GGZ. Momenteel werkt zij bij Inter-Psy waar zij zowel volwassenen als kind en jeugdigen behandelt, haar specialisatie betreft trauma en zelfbeeld problematiek. Daarnaast maakt zij deel uit van de Redactiecommissie van het EMDR magazine.

Meer over Bianca Muller

Colin van der Heijden

Colin van der Heijden

Colin van der Heiden, klinisch psycholoog en psychotherapeut, heeft 30 jaar behandelervaring binnen de GGZ. Momenteel werkt hij als ZZP-er voor Mentalmints in Zoetermeer en Vink Psychologisch Centrum in Ridderkerk. Daarnaast is hij een dag per week werkzaam bij de Parnassia Groep waar hij promovendi begeleidt en doelgestuurd behandelen implementeert. Hij is een erkend supervisor van de VGCt en NVP en heeft bijna 25 jaar leservaring in cognitieve gedragstherapie. Colin is gespecialiseerd in de behandeling van angst en dwangstoornissen. En dan vooral van de gegeneraliseerde angststoornis, het onderwerp waarop hij in 2011 promoveerde.
Meer over Colin van der Heijden

Karlijn Eindhoven

Onze docente Karlijn Eindhoven is GZ-psycholoog en supervisor VGCt en heeft een eigen supervisiepraktijk. Ze is gespecialiseerd in het behandelen van PTSS. Naast dat Karlijn docente is voor de Basiscursus CGT heeft ze ook ervaring als docent voor Narratieve Exposure Therapie.
Meer over Karlijn Eindhoven

Leonie van Getsen

Leonie van Getsen

Onze docent Leonie van Getsen heeft ruim 14 jaar ervaring in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Als mede-eigenaar bij Praktijk Nieuwe Kijk houdt ze zich bezig met diagnostisch onderzoek, behandelingen en supervisie. Leonie legt de nadruk op het begrijpen van zowel de uitdagingen als de positieve aspecten in het leven van haar cliënten. Ze streeft ernaar de best mogelijke behandelingswijze voor elk individu te vinden, met als doel zelfstandigheid en welzijn.
Meer over Leonie van Getsen

Fabienne Drost docent Vlokhoven Opleidingen

Fabienne Drost

Fabienne Drost is GZ-psycholoog, Cognitief-gedragstherapeut en Supervisor VGCt® met roots en passie in de Medische Psychologie. Ze heeft gewerkt in het ziekenhuis en de revalidatiesetting.
Meer over Fabienne Drost

Katja Boesenach

Katja Boesenach

Onze docente Katja Boesenach is GZ-psycholoog en supervisor VGCt. Ze heeft een brede ervaring in de GGZ, namelijk de basis GGZ, de revalidatiezorg, en de forensische GGZ.
Meer over Katja Boesenach

Literatuur

Verplichte literatuur

Onderstaande boeken dien je zelf aan te schaffen:

  • Bögels, S.M., Oppen, P. van. (red)., (2019). Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Houten, Bohn Stafleu en van Loghum.
  • Keijsers, G.P.J. (red.). (2017). Protocollaire Behandelingen voor Volwassenen met Psychische Klachten (3-set). Amsterdam: Boom.
  • Korrelboom, K. & Ten Broeke, E. (2014), Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie: handboek voor theorie en praktijk. Bussum: Uitgeverij Coutinho.

Aanbevolen literatuur Kind en Jeugd en Ouderen

Deze boeken zijn interessant ter verdieping als je met de K&J doelgroep of ouderen werkt (niet verplicht):

  • Bögels, S. & Braet, C. (2014). Protocollaire Behandelingen voor Kinderen en Adolescenten met Psychische Klachten. Herziende Druk. Amsterdam: Boom.
  • Braet C. en Bögels, S. (2013). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 2. Amsterdam: Boom, ISBN: 978 94 610 5016 8. 
  • Gottman, J. (1997). Raising an Emotionally Intelligent Child. London: Simon & Schuster.
  • Pot, A.M. & Visser, S. (2014). Ouderen in de Geestelijke Gezondheidszorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Reviews

”Aanrader! Basiscursus CGT 100% online is mij heel goed bevallen. Hele fijne docente (Lisalotte Verspui), zowel zeer kundige psychotherapeute alsmede docente, heel blij mee! Het contact met en de service van Vlokhoven opleidingen is persoonlijk en laagdrempelig. Kwalitatieve en inhoudelijke goede cursus waaraan je een mooie “koffer met gereedschap” over houdt. Ben zeker van plan om vervolgcursussen via Vlokhoven opleidingen te volgen. Dank voor alles!”

Bianca Beentjes - januari 2022

”Goed georganiseerd, laagdrempelig; prettig in het contact, goede deskundigheid en kwaliteit van onderwijs.”

Roos Diemel - januari 2022

”Toegankelijk, menselijk, betrokken”

Marleen Mak - januari 2022

Inschrijven voor deze cursus