
Basiscursus CGT
Leer gestructureerd en met zelfvertrouwen cognitieve gedragstherapie uitvoeren bij volwassenen, kinderen en ouderen! Een waardevolle toevoeging aan je cv en de perfecte basis voor iedereen die cognitief gedragstherapeut VGCt® wil worden.
Op de hoogte blijven van nieuwe data? Schrijf je in als belangstellende.
De voordelen van Vlokhoven
- 14 dagen bedenktijd
- In 3 termijn betalen mogelijk
- Gratis toegang online leeromgeving
- Gekwalificeerde docenten met specialistische praktijkervaring
- Hoge beoordeling opleidingen 9.8/10
Beschrijving
Waarom de Basiscursus Cognitieve gedragstherapie?
- Iedere therapeut zou basiskennis van cognitieve gedragstherapie (CGT) moeten hebben. Vrijwel elke psycholoog in Nederland gebruikt gedragstherapeutische methodieken. Toch weet nog niet iedereen het op de juiste manier in te zetten, na deze opleiding weet jij dat wel!
- Weet welk behandelplan het meest geschikt is op basis van wetenschappelijke inzichten.
- Ontwerp holistische theorieën, betekenisanalyses, functieanalyses en casusconceptualisaties.
- Leer middels diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandeltraject uitvoeren, evalueren en afsluiten. En help cliënten effectiever toe te werken richting herstel.
- Een goede therapeutische relatie is van essentieel belang voor optimale zorg. In de cursus wordt ruim aandacht besteed aan de zogenoemde niet-methode specifieke factoren die van invloed zijn op het therapieresultaat, zoals de therapeut-patiënt relatie, weerstand/compliance en therapeutische dwaling.
Inhoud van de basiscursus CGT
Tijdens de cursus wordt er zowel met casuïstiek van cliënten gewerkt als met een persoonlijke klacht in de vorm van gedragsmodificatie. Verschillende cognitief-gedragstherapeutische interventies komen aan bod. Er wordt aandacht besteed aan de therapeutische relatie, de 3e generatie gedragstherapie en aan het diagnostische proces van DSM-5 stoornissen. Aan de hand van rollenspellen en andere oefeningen worden theoretische concepten rechtstreeks naar praktische situaties vertaald.
Hoe ziet Blended onderwijs eruit?
- Blended leren biedt een ideale mix van online en offline onderdelen voor maximaal leerrendement. Je start direct, studeert wanneer het jou uitkomt en krijgt persoonlijke begeleiding die aansluit op jouw leerbehoefte. Met online onderwijs kun je leerstof eenvoudig herhalen tot je het met vertrouwen beheerst. Zo kun je in de les aan de slag met extra oefenmogelijkheden, gepersonaliseerde feedback en verdieping.
- Tijdens elke les is aandacht voor verbindende groepsfactoren, zoals elke keer werken in een andere subgroep en worden er activerende verbindende activiteiten gedaan die zowel praktisch bruikbaar zijn in therapie als ook in een lesgroep.
- Elk blok wordt afgerond met een trainingsdag op locatie. Deze trainingsdag is bedoeld om duidelijk te krijgen in hoeverre de leerdoelen van het blok behaald zijn en waar eventueel nog extra uitleg of training nodig is. Op de trainingsdag wordt er veel geoefend, om verder te werken aan het behalen van leerdoelen of vaardigheden aan te vullen of te verdiepen.
Wist je dat?
- Je door het volgen van de basiscursus CGT meer kans maakt om aangenomen te worden voor de GZ-opleiding. Daarnaast krijg je ook nog eens vrijstelling binnen de GZ-opleiding als je binnen 5 jaar na het volgen van deze cursus de GZ-opleiding gaat doen.
- Niet-werkzame psychologen sneller aan een baan komen tijdens of na de basiscursus CGT. Je komt namelijk in een groot netwerk van werkzame psychologen terecht. Regelmatig vinden mensen een baan via collega-psychologen die ze leren kennen tijdens de opleiding.
Vragen over de cursus? Neem dan contact op via welkom@vlokhovenopleidingen.nl.
Accreditaties
De Basiscursus CGT is geaccrediteerd met ID nummer 436588 voor de volgende beroepsgroepen:
- VGCt – Cognitief gedragstherapeut
- 100 uur CGT-Basiscursus
- NIP A&G – Arbeid en Gezondheidspsycholoog
- 160 punten klinische kennis
- 40 punten klinische vaardigheden
- SKJ – Jeugdzorg pedagoog, Jeugdzorg psycholoog / NIP- Kinder- en Jeugdpsycholoog / NVO Orthopedagoog-Generalist
- 80 uur opleiding – behandeling
- 20 uur opleiding – diagnostiek
- 43 uur opleiding – extra literatuurstudie
- 100 uur herregistratie
- NIP-Eerstelijnspsycholoog NIP
- 150 punten ELP herregistratie
- Landelijke verenging-POH-GGZ
- 30 uur nascholing praktijkondersteuners
- VSR – Verpleegkundig Specialist Register (voor cursussen met startdatum t/m 02-06-2023)
- 100 uur bij- en nascholing verpleegkundig specialisten
- Vereniging LOGO
- 16 ECTS onderdelen: 4 Psychopathologie, 6 Diagnostische modellen en strategieën, 7 Behandelingsmethoden en strategieën, 10 Gespreksvoering observatie en rapportage
Onze opleidingen zijn in overleg ook te accrediteren voor andere beroepsverenigingen. Noteer bij je inschrijving bij welke beroepsvereniging jij de cursus geaccrediteerd wil hebben en wij maken het in orde.
Doelgroep
- Universitair opgeleide hulpverleners zoals psychologen, pedagogen, orthopedagogen en artsen.
- Psychologen, pedagogen, orthopedagogen en artsen in de laatste fase van hun universitaire master (tijdens de stage).
- Niet-werkzame universitaire opgeleide hulpverleners die behoefte hebben aan ontwikkeling, meer kennis willen op het gebied van cognitieve gedragstherapie en/of meer kans willen maken op een baan als psycholoog/orthopedagoog.
Vooropleidingseisen: minimaal Universitaire graad (BSc.) en bezig zijn met een van de volgende masters: psychologie, geneeskunde, (ortho)pedagogiek
N.B.
Om je te kunnen registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding, dien je te voldoen aan de vooropleidings- en werksettingeisen.
Docenten

Lisalotte Verspui
Onze docent Lisalotte Verspui is een ervaren psychotherapeut, cognitief gedragstherapeut, EMDR therapeut en supervisor VGCt. Ze heeft een bijzondere interesse in psychotherapie, cognitieve gedragstherapie, en Emotion Focused Therapie (EFT).
Meer over Lisalotte Verspui

Anna Roeden
Onze docent Anna Roeden is een ervaren GZ-psycholoog, EMDR-therapeut en supervisor VGCt. Daarnaast geeft ze al ruim 10 jaar cursussen voor de postmaster opleiding tot GZ-psycholoog.
Meer over Anna Roeden

Esther Allart
Onze docent Esther Allart is een gepromoveerd GZ-psycholoog gespecialiseerd in de behandeling van angst- en stemmingsstoornissen, supervisor VGCT en docente bij de GZ-opleiding aan het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen (RCSW).
Meer over Esther Allart

Ragna Plomp
Onze docent Ragna Plomp is een ervaren gz-psycholoog, cognitief gedragstherapeut, en supervisor VGCt. Naast CGt heeft Ragna ervaring in EMDR en hypnose bij CGT en is ze DGT-therapeut.
Meer over Ragna Plomp

Thomas Kramer
Onze docent Thomas Kramer is werkzaam als GZ-psycholoog, geregistreerd als EMDR therapeut VEN en supervisor bij de VGCt. Thomas is werkzaam binnen het snijvlak van verslaving, trauma en persoonlijkheidsproblematiek. Tevens is hij supervisor en docent binnen de GZ-, OG,- CGT- en CGW opleidingen.
Meer over Thomas Kramer

Femke van de Linde
Onze docent Femke van de Linde is psychotherapeut, GZ-psycholoog en supervisor voor de VGCt en de VEN. In 2008 startte zij haar eigen praktijk. Hierbinnen werkte ze onder andere voor het Instituut voor Psychotrauma, voor Directe Opvang en Nazorg.
Meer over Femke van de Linde

Marjon Peters
Onze docent Marjon Peters is werkzaam in zowel de volwassen sGGZ waar zij (C)PTSS, persoonlijkheidsstoornissen cluster B en C, angst-, dwang- en stemmingsstoornissen onderzoekt en behandelt in het Digitale Team van de GGZ Oost Brabant. Daarnaast is zij werkzaam in haar eigen praktijk InSight4U en behandelt online jeugdigen en volwassenen.
Meer over Marjon Peters

Kim Melchior
Onze docent Kim Melchior is werkzaam als GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor binnen GGZ-Delfland. Begin 2022 promoveerde zij aan de Erasmus Universiteit op een gerandomiseerd onderzoek naar de effectiviteit van een veelbelovende therapie-methode voor mensen met een dwangstoornis: metacognitieve therapie.
Meer over Kim Melchior

Gerrie Ham
Onze docent Gerrie Ham is GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor VGCT, EMDR-practitioner VEN en Junior Schematherapeut. Tevens is zij supervisor Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP. Ze is werkzaam in haar eigen praktijk waar ze jeugdigen en volwassenen behandelt binnen de Basis GGZ.
Meer over Gerrie Ham

Vincent van Bruggen
Onze docent Vincent van Bruggen is een GZ psycholoog met veel enthousiasme voor het vak van therapeut. Hij werkte zowel in de basis- als de specialistische GGZ en is momenteel verbonden aan het Marina de Wolfcentrum, een expertise centrum op het gebied van angst- en dwangstoornissen.
Meer over Vincent van Bruggen

Margot van Rijnsoever
Onze docent Margot van Rijnsoever is GZ-psycholoog, EMDR Europe practitioner, cognitief gedragstherapeut en supervisor VGCt. Zij werkt in de revalidatie en in de basis GGZ. Haar specialisatie vormt de psychologische behandeling bij medische aandoeningen en (aanhoudende) lichamelijke klachten.
Meer over Margot van Rijnsoever

Perlita Marti
Perlita Marti is GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor VGCt en EMDR-therapeut. Zij heeft een ruime behandelervaring binnen de specialistische GGZ op het gebied van zowel volwassenen als jeugd. Momenteel werkt zij binnen een eigen praktijk voor behandeling en supervisie.
Meer over Perlita Marti

Francisco Steenbakkers
Francisco Steenbakkers is klinisch psycholoog – psychotherapeut. Hij is supervisor VGCt, maar draagt alle evidence-based behandelmethoden een warm hart toe. Hij gelooft dat behandelmethoden én behandelaren voortdurend in ontwikkeling zijn net als de mensen die onze hulp zoeken. Daarom is het belangrijk voor behandelaren om te onderzoeken wat de eigen persoonlijke stijl is en wat er uiteindelijk goed past en wat niet.
Meer over Francisco Steenbakkers
Literatuur
Verplichte literatuur
Onderstaande boeken dien je zelf aan te schaffen:
- Bögels, S.M., Oppen, P. van. (red)., (2019). Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Houten, Bohn Stafleu en van Loghum.
- Keijsers, G.P.J. (red.). (2017). Protocollaire Behandelingen voor Volwassenen met Psychische Klachten (3-set). Amsterdam: Boom.
- Korrelboom, K. & Ten Broeke, E. (2014), Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie: handboek voor theorie en praktijk . Bussum: Uitgeverij Coutinho.
Aanbevolen literatuur Kind en Jeugd en Ouderen
Deze boeken zijn interessant ter verdieping als je met de K&J doelgroep of ouderen werkt (niet verplicht):
- Bögels, S. & Braet, C. (2014). Protocollaire Behandelingen voor Kinderen en Adolescenten met Psychische Klachten. Herziende Druk. Amsterdam: Boom.
- Braet C. en Bögels, S. (2013). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 2. Amsterdam: Boom, ISBN: 978 94 610 5016 8.
- Gottman, J. (1997). Raising an Emotionally Intelligent Child. London: Simon & Schuster.
- Pot, A.M. & Visser, S. (2014). Ouderen in de Geestelijke Gezondheidszorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Reviews
”Aanrader! Basiscursus CGT 100% online is mij heel goed bevallen. Hele fijne docente (Lisalotte Verspui), zowel zeer kundige psychotherapeute alsmede docente, heel blij mee! Het contact met en de service van Vlokhoven opleidingen is persoonlijk en laagdrempelig. Kwalitatieve en inhoudelijke goede cursus waaraan je een mooie “koffer met gereedschap” over houdt. Ben zeker van plan om vervolgcursussen via Vlokhoven opleidingen te volgen. Dank voor alles!”
Bianca Beentjes - januari 2022
”Goed georganiseerd, laagdrempelig; prettig in het contact, goede deskundigheid en kwaliteit van onderwijs.”
Roos Diemel - januari 2022
”Toegankelijk, menselijk, betrokken”
Marleen Mak - januari 2022