Basiscursus CGT (100 uur)
Leer gestructureerd en met zelfvertrouwen cognitieve gedragstherapie uitvoeren bij volwassenen, kinderen en ouderen! Een waardevolle toevoeging aan je cv en de perfecte basis voor iedereen die cognitief gedragstherapeut VGCt® wil worden.
Meer informatie
Op de hoogte blijven van nieuwe data? Schrijf je in als belangstellende.
De voordelen van Vlokhoven
- 14 dagen bedenktijd
- Betalen in 3 termijnen? Geen probleem!
- Geaccrediteerd & erkend, zoals je gewend bent
- Altijd persoonlijk contact via whatsapp, telefoon of mail
- + 1.000 geslaagden gingen je voor 🎓
Beschrijving
Waarom kiezen voor de Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie?
- Elke therapeut zou over basiskennis van CGT moet beschikken. Hoewel bijna elke psycholoog in Nederland gebruikmaakt van gedragstherapeutische methoden, is niet iedereen even bekwaam in de toepassing ervan. Na deze opleiding ben jij dat wel!
- Kies het meest geschikte behandelplan op basis van wetenschappelijke inzichten.
- Creëer holistische theorieën, betekenisanalyses, functieanalyses en casusconceptualisaties.
- Voer individuele behandeltrajecten uit, evalueer en sluit ze af met behulp van diagnostiek en indicatiestelling. Help je cliënten op een effectievere manier te werken aan herstel.
- Bouw een sterke therapeutische relatie op, cruciaal voor optimale zorg. De cursus besteedt uitgebreid aandacht aan factoren die invloed hebben op het therapieresultaat, zoals therapeut-patiëntrelatie, weerstand/compliance en therapeutische dwaling.
Wat kun je verwachten van de Basiscursus CGT?
De cursus combineert casuïstiek van cliënten met persoonlijke gedragsmodificatie. Diverse cognitief-gedragstherapeutische interventies worden behandeld, evenals de therapeutische relatie, de 3e generatie gedragstherapie en het diagnostische proces van DSM-5 stoornissen. Via rollenspellen en andere oefeningen worden theoretische concepten omgezet in praktische toepassingen.
Hoe ziet Blended onderwijs eruit?
- Blended leren combineert online en offline onderdelen voor een optimale leerervaring. Begin direct, studeer wanneer het jou uitkomt en ontvang persoonlijke begeleiding afgestemd op jouw leerbehoefte. Online onderwijs stelt je in staat om lesmateriaal te herhalen totdat je het vol vertrouwen beheerst. Zo werk je tijdens de les aan extra oefeningen, gepersonaliseerde feedback en verdieping.
- Elke les richt zich op het versterken van groepsfactoren, zoals het werken in verschillende subgroepen en het uitvoeren van verbindende activiteiten die zowel praktisch bruikbaar zijn in therapie als in een lesgroep.
- Elk blok wordt afgesloten met een trainingsdag op locatie. Deze dag is bedoeld om na te gaan in hoeverre de leerdoelen zijn behaald en waar extra uitleg of training nodig is. Tijdens de trainingsdag wordt er veel geoefend om verder te werken aan het behalen van leerdoelen of om vaardigheden aan te vullen of te verdiepen.
Wist je dat?
- Door het volgen van de basiscursus CGT vergroot je je kansen om toegelaten te worden tot de GZ-opleiding. Bovendien krijg je binnen 5 jaar na het volgen van deze cursus vrijstelling voor bepaalde onderdelen van de GZ-opleiding.
- Niet-werkzame psychologen vinden vaak sneller een baan tijdens of na de basiscursus CGT. Je wordt namelijk onderdeel van een groot netwerk van werkzame psychologen. Regelmatig vinden cursisten een baan via collega-psychologen die ze tijdens de opleiding leren kennen.
Heb je vragen over de cursus? Neem dan contact op via welkom@vlokhovenopleidingen.nl.
Accreditaties
Deze cursus is voor de volgende beroepsgroepen geaccrediteerd:
Basiscursus CGT (Online & Blended)
490202- VGCt – Cognitief gedragstherapeut
- 100 punten CGT-Basiscursus
- Landelijke verenging-POH-GGZ (in aanvraag)
- 30 punten nascholing praktijkondersteuners
- NIP A&G – Arbeid en Gezondheidspsycholoog
- 160 punten klinische kennis
- 40 punten klinische vaardigheden
- NIP – Eerstelijnspsycholoog NIP
- 150 punten ELP herregistratie
- SKJ – Jeugdzorg pedagoog, Jeugdzorg psycholoog / NIP- Kinder- en Jeugdpsycholoog / NVO Orthopedagoog-Generalist
- 80 punten opleiding – behandeling
- 20 punten opleiding – diagnostiek
- 43 punten opleiding – extra literatuurstudie
- 100 punten herregistratie
- Vereniging LOGO
- 16 ECTS onderdelen: 4 Psychopathologie, 6 Diagnostische modellen en strategieën, 7 Behandelingsmethoden en strategieën, 10 Gespreksvoering observatie en rapportage
- VSR – Verpleegkundig Specialist Register (in aanvraag)
- 100 punten bij- en nascholing verpleegkundig specialisten
Basiscursus CGT
436588- VGCt – Cognitief gedragstherapeut
- 100 punten CGT-Basiscursus
- FGzPt – Federatie van Gezondheidszorgpsychologen en Psychotherapeuten
- 126 punten Specialismen Gezondheidszorgpsycholoog
- Landelijke verenging-POH-GGZ
- 30 punten nascholing praktijkondersteuners
- NIP A&G – Arbeid en Gezondheidspsycholoog
- 160 punten klinische kennis
- 40 punten klinische vaardigheden
- NIP – Eerstelijnspsycholoog NIP
- 150 punten ELP herregistratie
- SKJ – Jeugdzorg pedagoog, Jeugdzorg psycholoog / NIP- Kinder- en Jeugdpsycholoog / NVO Orthopedagoog-Generalist
- 80 punten opleiding – behandeling
- 20 punten opleiding – diagnostiek
- 43 punten opleiding – extra literatuurstudie
- 100 punten herregistratie
- Vereniging LOGO
- 16 ECTS onderdelen: 4 Psychopathologie, 6 Diagnostische modellen en strategieën, 7 Behandelingsmethoden en strategieën, 10 Gespreksvoering observatie en rapportage
- VSR – Verpleegkundig Specialist Register (voor cursussen met startdatum t/m 02-06-2023)
- 100 punten bij- en nascholing verpleegkundig specialisten
Onze opleidingen zijn in overleg ook te accrediteren voor andere beroepsverenigingen. Noteer bij je inschrijving bij welke beroepsvereniging jij de cursus geaccrediteerd wil hebben en wij maken het in orde.
Doelgroep
- Universitair opgeleide hulpverleners zoals psychologen, pedagogen, orthopedagogen en artsen.
- Psychologen, pedagogen, orthopedagogen en artsen in de laatste fase van hun universitaire master (tijdens de stage).
- Niet-werkzame universitaire opgeleide hulpverleners die behoefte hebben aan ontwikkeling, meer kennis willen op het gebied van cognitieve gedragstherapie en/of meer kans willen maken op een baan als psycholoog/orthopedagoog.
Vooropleidingseisen: minimaal Universitaire graad (BSc.) en bezig zijn met een van de volgende masters: psychologie, geneeskunde, (ortho)pedagogiek
N.B.
Om je te kunnen registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding, dien je te voldoen aan de vooropleidings- en werksettingeisen.
Docenten
Lisalotte Verspui
Onze docent Lisalotte Verspui is een ervaren psychotherapeut, cognitief gedragstherapeut, EMDR therapeut en supervisor VGCt. Ze heeft een bijzondere interesse in psychotherapie, cognitieve gedragstherapie, en Emotion Focused Therapie (EFT).
Meer over Lisalotte Verspui
Anna Roeden
Onze docent Anna Roeden is een ervaren GZ-psycholoog, EMDR-therapeut en supervisor VGCt. Daarnaast geeft ze al ruim 10 jaar cursussen voor de postmaster opleiding tot GZ-psycholoog.
Meer over Anna Roeden
Esther Allart
Onze docent Esther Allart is een gepromoveerd GZ-psycholoog gespecialiseerd in de behandeling van angst- en stemmingsstoornissen, supervisor VGCT en docente bij de GZ-opleiding aan het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen (RCSW).
Meer over Esther Allart
Ragna Plomp
Onze docent Ragna Plomp is een ervaren gz-psycholoog, cognitief gedragstherapeut, en supervisor VGCt. Naast CGt heeft Ragna ervaring in EMDR en hypnose bij CGT en is ze DGT-therapeut.
Meer over Ragna Plomp
Thomas Kramer
Onze docent Thomas Kramer is werkzaam als GZ-psycholoog, geregistreerd als EMDR therapeut VEN en supervisor bij de VGCt. Thomas is werkzaam binnen het snijvlak van verslaving, trauma en persoonlijkheidsproblematiek. Tevens is hij supervisor en docent binnen de GZ-, OG,- CGT- en CGW opleidingen.
Meer over Thomas Kramer
Femke van de Linde
Onze docent Femke van de Linde is psychotherapeut, GZ-psycholoog en supervisor voor de VGCt en de VEN. In 2008 startte zij haar eigen praktijk. Hierbinnen werkte ze onder andere voor het Instituut voor Psychotrauma, voor Directe Opvang en Nazorg.
Meer over Femke van de Linde
Marjon Peters
Onze docent Marjon Peters is werkzaam in zowel de volwassen sGGZ waar zij (C)PTSS, persoonlijkheidsstoornissen cluster B en C, angst-, dwang- en stemmingsstoornissen onderzoekt en behandelt in het Digitale Team van de GGZ Oost Brabant. Daarnaast is zij werkzaam in haar eigen praktijk InSight4U en behandelt online jeugdigen en volwassenen.
Meer over Marjon Peters
Kim Melchior
Onze docent Kim Melchior is werkzaam als GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor binnen GGZ-Delfland. Begin 2022 promoveerde zij aan de Erasmus Universiteit op een gerandomiseerd onderzoek naar de effectiviteit van een veelbelovende therapie-methode voor mensen met een dwangstoornis: metacognitieve therapie.
Meer over Kim Melchior
Gerrie Ham
Onze docent Gerrie Ham is GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor VGCT, EMDR-practitioner VEN en Junior Schematherapeut. Tevens is zij supervisor Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP. Ze is werkzaam in haar eigen praktijk waar ze jeugdigen en volwassenen behandelt binnen de Basis GGZ.
Meer over Gerrie Ham
Vincent van Bruggen
Onze docent Vincent van Bruggen is een GZ psycholoog met veel enthousiasme voor het vak van therapeut. Hij werkte zowel in de basis- als de specialistische GGZ en is momenteel verbonden aan het Marina de Wolfcentrum, een expertise centrum op het gebied van angst- en dwangstoornissen.
Meer over Vincent van Bruggen
Margot van Rijnsoever
Onze docent Margot van Rijnsoever is GZ-psycholoog, EMDR Europe practitioner, cognitief gedragstherapeut en supervisor VGCt. Zij werkt in de revalidatie en in de basis GGZ. Haar specialisatie vormt de psychologische behandeling bij medische aandoeningen en (aanhoudende) lichamelijke klachten.
Meer over Margot van Rijnsoever
Perlita Marti
Perlita Marti is GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor VGCt en EMDR-therapeut. Zij heeft een ruime behandelervaring binnen de specialistische GGZ op het gebied van zowel volwassenen als jeugd. Momenteel werkt zij binnen een eigen praktijk voor behandeling en supervisie.
Meer over Perlita Marti
Francisco Steenbakkers
Francisco Steenbakkers is klinisch psycholoog – psychotherapeut. Hij is supervisor VGCt, maar draagt alle evidence-based behandelmethoden een warm hart toe. Hij gelooft dat behandelmethoden én behandelaren voortdurend in ontwikkeling zijn net als de mensen die onze hulp zoeken. Daarom is het belangrijk voor behandelaren om te onderzoeken wat de eigen persoonlijke stijl is en wat er uiteindelijk goed past en wat niet.
Meer over Francisco Steenbakkers
Inge Klein
Inge Klein, klinisch psycholoog en psychotherapeut, heeft na haar studie bijna 10 jaar in psychiatrische instellingen en ziekenhuizen gewerkt. Vanaf 2016 werkte ze in de kinder- en jeugd GGZ en in 2022 startte ze haar eigen praktijk, De Praatkuur.
Meer over Inge Klein
Charlotte Aartsen
Charlotte heeft ruim 20 jaar ervaring als orthopedagoog/GZ psycholoog in de GGZ en is momenteel werkzaam bij Dokter Bosman. Ze is een enthousiaste opleider en docent en heeft al meerdere blended Basiscursussen CGT ontwikkeld. Charlotte is supervisor voor de VGCt en geeft les aan HBO-studenten in CGT, en aan psychologen en orthopedagogen. Daarnaast geeft ze didactische trainingen aan supervisoren.
Meer over Charlotte Aartsen
Literatuur
Verplichte literatuur
Onderstaande boeken dien je zelf aan te schaffen:
- Bögels, S.M., Oppen, P. van. (red)., (2019). Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Houten, Bohn Stafleu en van Loghum.
- Keijsers, G.P.J. (red.). (2017). Protocollaire Behandelingen voor Volwassenen met Psychische Klachten (3-set). Amsterdam: Boom.
- Korrelboom, K. & Ten Broeke, E. (2014), Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie: handboek voor theorie en praktijk. Bussum: Uitgeverij Coutinho.
Aanbevolen literatuur Kind en Jeugd en Ouderen
Deze boeken zijn interessant ter verdieping als je met de K&J doelgroep of ouderen werkt (niet verplicht):
- Bögels, S. & Braet, C. (2014). Protocollaire Behandelingen voor Kinderen en Adolescenten met Psychische Klachten. Herziende Druk. Amsterdam: Boom.
- Braet C. en Bögels, S. (2013). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 2. Amsterdam: Boom, ISBN: 978 94 610 5016 8.
- Gottman, J. (1997). Raising an Emotionally Intelligent Child. London: Simon & Schuster.
- Pot, A.M. & Visser, S. (2014). Ouderen in de Geestelijke Gezondheidszorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Reviews
”Aanrader! Basiscursus CGT 100% online is mij heel goed bevallen. Hele fijne docente (Lisalotte Verspui), zowel zeer kundige psychotherapeute alsmede docente, heel blij mee! Het contact met en de service van Vlokhoven opleidingen is persoonlijk en laagdrempelig. Kwalitatieve en inhoudelijke goede cursus waaraan je een mooie “koffer met gereedschap” over houdt. Ben zeker van plan om vervolgcursussen via Vlokhoven opleidingen te volgen. Dank voor alles!”
Bianca Beentjes - januari 2022
”Goed georganiseerd, laagdrempelig; prettig in het contact, goede deskundigheid en kwaliteit van onderwijs.”
Roos Diemel - januari 2022
”Toegankelijk, menselijk, betrokken”
Marleen Mak - januari 2022