STAP-budget: de volgende ronde is op 2 januari.

Basiscursus
Vlokhoven Opleidingen cursist mannelijk

Basiscursus CGT

Leer gestructureerd en met zelfvertrouwen cognitieve gedragstherapie uitvoeren bij volwassenen, kinderen en ouderen! Een waardevolle toevoeging aan je cv en de perfecte basis voor iedereen die cognitief gedragstherapeut VGCt® wil worden.

Meer informatie

Kosten: €2365
Online
15 lesdagen
Accreditaties: VGCt, NIP K&J, NVO, NIP 1e lijns, NIP A&O/A&G, LV-POH-GGZ, VSR

Kies een datum

Startdatum
01-12-2022 | donderdagen (al gestart)
06-12-2022 | dinsdagen (wachtlijst)
30-01-2023 | maandagen
31-01-2023 | dinsdagen
01-02-2023 | woensdagen
07-03-2023 | dinsdagen
17-03-2023 | vrijdagen
31-03-2023 | vrijdagen
24-05-2023 | dinsdagen
Lesdagen: donderdagen
Lesdagen:
december 2022
01, 08, 15, 22
januari 2023
05, 12, 19, 26
februari 2023
02, 09, 16, 23
maart 2023
09, 16, 23
Reservedata
2 maart & 30 maart 2023
Lestijden: 9.00u - 16.00u
Docent(en): Lisalotte Verspui
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: dinsdagen
Lesdagen:
december 2022
06, 13, 20
januari 2023
10, 17, 24, 31
februari 2023
07, 14, 28
maart 2023
07, 14, 21, 28
april 2023
04
Reservedatum
18 april 2023
Lestijden: 9.00u - 16.00u
Docent(en): Anna Roeden - Marjon Peters
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: maandagen
Lesdagen:
januari 2023
30
februari 2023
06, 13, 20, 27
maart 2023
13, 20, 27
april 2023
03, 17, 24
mei 2023
01, 08, 15, 22
Reservedata
06 maart 2023, 10 april 2023, 05 juni 2023
Lestijden: 9.00u - 16.00u
Docent(en): Lisalotte Verspui
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: dinsdagen
Lesdagen:
Januari 2023
31
Februari 2023
7, 14
Maart 2023
7, 14, 21, 28
April 2023
4, 11, 18, 25
Mei 2023
9, 16, 30
Juni 2023
6
Reservedata
13 juni 2023 & 20 juni 2023
Lestijden: 9.00u - 16.00u
Docent(en): Femke van de Linde
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: woensdagen
Lesdagen:
februari 2023
01, 08, 15, 22
maart 2023
01, 08, 15, 22, 29
april 2023
05, 12, 19, 26
mei 2023
03, 10
Reservedata
17 mei 2023
Lestijden: 9.00u - 16.00u
Docent(en): Lisalotte Verspui
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: dinsdagen
Lesdagen:
maart 2023:
07, 21, 28
april 2023:
04, 11, 25
mei 2023:
09, 16, 23, 30
juni 2023:
06, 13, 20, 27
juli 2023:
04
Reservedatum:
11 juli 2023
Lestijden: 9.00u - 16.00u
Docent(en): Anna Roeden
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: vrijdagen
Lesdagen:
maart 2023
17, 24, 31
april 2023
07, 14, 21, 28
mei 2023
12, 19, 26
juni 2023
02, 09, 16, 23, 30
Reservedatum
07 juli 2023
Lestijden: 9.00u - 16.00u
Docent(en): Anna Roeden - Kim Melchior
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: vrijdagen
Lesdagen:
maart 2023
31
april 2023
07, 14, 21, 28
mei 2023
05, 12, 19, 26
juni 2023
02, 09, 16, 23, 30
juli 2023
07
Reservedata
14 & 21 juli 2023
Lestijden: 9.00u - 16.00u
Docent(en): Lisalotte Verspui
Deelnemers: min. 8 - max. 14
Lesdagen: dinsdagen
Lesdagen:
mei 2023
24, 31
juni 2023
07, 14, 21, 28
juli 2023
05, 12
augustus 2023
30
september 2023
06, 13, 27
oktober 2023
04, 11, 25
Reservedata
23 augustus 2023 & 18 oktober 2023
Lestijden: 9.00u - 16.00u
Docent(en): Lisalotte Verspui
Deelnemers: min. 8 - max. 14

Op de hoogte blijven van nieuwe data? Schrijf je in als belangstellende.

De voordelen van Vlokhoven

  • Gratis toegang online leeromgeving
  • In 3 termijn betalen mogelijk
  • 14 dagen bedenktijd
  • Gekwalificeerde docenten met specialistische praktijkervaring
  • Hoge beoordeling opleidingen 9.8/10
Beschrijving
Accreditaties
Doelgroep
Docenten
Literatuur
Reviews

Beschrijving

Waarom de Basiscursus Cognitieve gedragstherapie?

  • Iedere therapeut zou basiskennis van cognitieve gedragstherapie (CGT) moeten hebben. Vrijwel elke psycholoog in Nederland gebruikt gedragstherapeutische methodieken. Toch weet nog niet iedereen het op de juiste manier in te zetten, na deze opleiding weet jij dat wel!
  • Weet welk behandelplan het meest geschikt is op basis van wetenschappelijke inzichten.
  • Ontwerp holistische theorieën, betekenisanalyses, functieanalyses en casusconceptualisaties.
  • Leer middels diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandeltraject uitvoeren, evalueren en afsluiten. En help cliënten effectiever toe te werken richting herstel.

Inhoud van de basiscursus CGT

Tijdens de cursus wordt er zowel met casuïstiek van cliënten gewerkt als met een persoonlijke klacht in de vorm van gedragsmodificatie. Verschillende cognitief-gedragstherapeutische interventies komen aan bod. Er wordt aandacht besteed aan de therapeutische relatie, de 3e generatie gedragstherapie en aan het diagnostische proces van DSM-5 stoornissen. Aan de hand van rollenspellen en andere oefeningen worden theoretische concepten rechtstreeks naar praktische situaties vertaald.

Studiebelasting

De totale studielast zal ongeveer 450 werkuren bedragen:

  • Contacturen: 100 uren (15 lesdagen: 09.00u – 16.00u)
  • Zelfstudie-uren: 350 uur (literatuurstudie, opdrachten en voorbereiding van presentatie)

Wist je dat?

  • Je door het volgen van de basiscursus CGT meer kans maakt om aangenomen te worden voor de GZ-opleiding. Daarnaast krijg je ook nog eens vrijstelling binnen de GZ-opleiding als je binnen 5 jaar na het volgen van deze cursus de GZ-opleiding gaat doen.
  • Bij Vlokhoven Opleidingen altijd een heterogene groep cursisten deelneemt aan de cursus. Hierdoor krijg je vanuit verschillende perspectieven de toepasbaarheid van cognitief-gedragstherapeutische interventies te zien en beheers je de CGT methodiek sneller.
  • Niet-werkzame psychologen sneller aan een baan komen tijdens of na de basiscursus CGT. Je komt namelijk in een groot netwerk van werkzame psychologen terecht. Regelmatig vinden mensen een baan via collega-psychologen die ze leren kennen tijdens de opleiding.

Vragen over de cursus? Neem dan contact op via welkom@vlokhovenopleidingen.nl.

Accreditaties

De cursus is geaccrediteerd met ID nummer 436588 voor de volgende beroepsgroepen

  • Cognitief gedragstherapeuten (VGCt)
    • 100 uur VGCt- Basiscursus
  • Accreditatiebureau NIP A&O | A&G
    • 160 uur A&G klinische kennis
    • 40 uur A&G klinische vaardigheden
  • NVO Orthopedagoog-Generalist (OG)
  • Jeugdzorg pedagoog, Jeugdzorg psycholoog (SKJ)
  • Nederlandse vereniging van pedagogen en onderwijskundigen
  • NIP- Kinder- en Jeugdpsycholoog (K&J)
    • 100 uur K&J/OG herregistratie
    • 80 uur K&J/OG opleiding – behandeling
    • 20 uur K&J/OG opleiding – diagnostiek
    • 43 uur K&J/OG opleiding – extra literatuurstudie
  • NIP-Eerstelijnspsychologie NIP
    • 150 ELP herregistratie
  • LV-POH-GGZ
    • 30 uur Nascholing praktijkondersteuners
  • Accreditatiebureau Verpleegkundig Specialist Register (voor cursussen met startdatum t/m 6-1-2022)
    • 100 uur Scholing verpleegkundig specialisten

Onze cursussen zijn in overleg ook te accrediteren voor andere beroepsverenigingen. Noteer bij je inschrijving bij welke beroepsvereniging jij de cursus geaccrediteerd wil hebben en wij maken het in orde.

Doelgroep

  • Universitair opgeleide hulpverleners zoals psychologen, pedagogen, orthopedagogen en artsen.
  • Psychologen, pedagogen, orthopedagogen en artsen in de laatste fase van hun universitaire master (tijdens de stage).
  • Niet-werkzame universitaire opgeleide hulpverleners die behoefte hebben aan ontwikkeling, meer kennis willen op het gebied van cognitieve gedragstherapie en/of meer kans willen maken op een baan als psycholoog/orthopedagoog.

Vooropleidingseisen: minimaal Universitaire graad (BSc.) en bezig zijn met een van de volgende masters: psychologie, geneeskunde, (ortho)pedagogiek

N.B.
Om je te kunnen registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding, dien je te voldoen aan de vooropleidings- en werksettingeisen.

Docenten

Lisalotte Verpsui

Lisalotte Verspui

Onze docent Lisalotte Verspui is een ervaren psychotherapeut, cognitief gedragstherapeut, EMDR therapeut en supervisor VGCt. Ze heeft een bijzondere interesse in psychotherapie, cognitieve gedragstherapie, en Emotion Focused Therapie (EFT).
Meer over Lisalotte Verspui

Anna Roeden

Onze docent Anna Roeden is een ervaren GZ-psycholoog, EMDR-therapeut en supervisor VGCt. Daarnaast geeft ze al ruim 10 jaar cursussen voor de postmaster opleiding tot GZ-psycholoog bij het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen (RCSW).
Meer over Anna Roeden

Esther Allart

Onze docent Esther Allart is een gepromoveerd GZ-psycholoog gespecialiseerd in de behandeling van angst- en stemmingsstoornissen, supervisor VGCT en docente bij de GZ-opleiding aan het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen (RCSW).
Meer over Esther Allart

Ragna Plomp

Onze docent Ragna Plomp is een ervaren gz-psycholoog, cognitief gedragstherapeut, en supervisor VGCt. Naast CGt heeft Ragna ervaring in EMDR en hypnose bij CGT en is ze DGT-therapeut.
Meer over Ragna Plomp

Thomas Kramer

Thomas Kramer

Onze docent Thomas Kramer is werkzaam als GZ-psycholoog, geregistreerd als EMDR therapeut VEN en supervisor bij de VGCt. Thomas is werkzaam binnen het snijvlak van verslaving, trauma en persoonlijkheidsproblematiek. Tevens is hij supervisor en docent binnen de GZ-, OG,- CGT- en CGW opleidingen.
Meer over Thomas Kramer

Femke van de Linde

Femke van de Linde

Onze docent Femke van de Linde is psychotherapeut, GZ-psycholoog en supervisor voor de VGCt en de VEN. In 2008 startte zij haar eigen praktijk. Hierbinnen werkte ze onder andere voor het Instituut voor Psychotrauma, voor Directe Opvang en Nazorg.
Meer over Femke van de Linde

Marjon Peters

Onze docent Marjon Peters is werkzaam in zowel de volwassen sGGZ waar zij (C)PTSS, persoonlijkheidsstoornissen cluster B en C, angst-, dwang- en stemmingsstoornissen onderzoekt en behandelt in het Digitale Team van de GGZ Oost Brabant. Daarnaast is zij werkzaam in haar eigen praktijk InSight4U en behandelt online jeugdigen en volwassenen.
Meer over Marjon Peters

Kim Melchior

Kim Melchior

Onze docent Kim Melchior is werkzaam als GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor binnen GGZ-Delfland. Begin 2022 promoveerde zij aan de Erasmus Universiteit op een gerandomiseerd onderzoek naar de effectiviteit van een veelbelovende therapie-methode voor mensen met een dwangstoornis: metacognitieve therapie.
Meer over Kim Melchior

Gerrie Ham

Gerrie Ham

Onze docent Gerrie Ham is GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut en supervisor VGCT, EMDR-practitioner VEN en Junior Schematherapeut. Tevens is zij supervisor Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP. Ze is werkzaam in haar eigen praktijk waar ze jeugdigen en volwassenen behandelt binnen de Basis GGZ.
Meer over Gerrie Ham

Vincent van Bruggen

Vincent van Bruggen

Onze docent Vincent van Bruggen is een GZ psycholoog met veel enthousiasme voor het vak van therapeut. Hij werkte zowel in de basis- als de specialistische GGZ en is momenteel verbonden aan het Marina de Wolfcentrum, een expertise centrum op het gebied van angst- en dwangstoornissen.
Meer over Vincent van Bruggen

Margot van Rijnsoever

Onze docent Margot van Rijnsoever is GZ-psycholoog, EMDR Europe practitioner, cognitief gedragstherapeut en supervisor VGCt. Zij werkt in de revalidatie en in de basis GGZ. Haar specialisatie vormt de psychologische behandeling bij medische aandoeningen en (aanhoudende) lichamelijke klachten.
Meer over Margot van Rijnsoever

Literatuur

Verplichte literatuur

Onderstaande boeken dien je zelf aan te schaffen:

  • Bögels, S.M., Oppen, P. van. (red)., (2019). Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Houten, Bohn Stafleu en van Loghum.
  • Keijsers, G.P.J. (red.). (2017). Protocollaire Behandelingen voor Volwassenen met Psychische Klachten (3-set). Amsterdam: Boom. De edities van protocollaire behandelingen uit 2011 zijn ook beschikbaar voor de cursisten.
  • Korrelboom, K. & Ten Broeke, E. (2014), Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie: handboek voor theorie en praktijk . Bussum: Uitgeverij Coutinho.

Aanbevolen literatuur

De hierna volgende boeken bieden (onder veel meer andere) een mooie aanvulling op de basis die bovenstaande boeken. De docent zal tijdens de cursus toelichten welke handig zijn om eventueel aan te schaffen:

  • Bannink, F. (2014). Positieve Cognitieve Gedragstherapie. Amsterdam: Pearson. (9789026522703). 
  • Bennett-Levy, J., Butler, G. & Fennell, M. (2015). Gedragsexperimenten in Cognitieve Therapie. Amsterdam: Pearson (9789026522734).
  • Greenberger, D. & Padesky, C. (2016). Je Gevoel de Baas. Amsterdam: Pearson (9789026522826/ zesde druk).
  • Hermans, D., Raes, F., Orlemans, H. (2017). Inleiding tot de gedragstherapie. Houten; Bohn, Stafleu, Van Loghum (9789036819503).
  • Korrelboom, K. (2011). COMET voor negatief zelfbeeld. Houten: BSL (9789031390557).
  • Neef, M. de (2018). Negatief zelfbeeld behandelen. Boom Uitgevers Amsterdam.

Aanbevolen literatuur Kind en Jeugd en Ouderen

  • Bögels, S. & Braet, C. (2014). Protocollaire Behandelingen voor Kinderen en Adolescenten met Psychische Klachten. Herziende Druk. Amsterdam: Boom.
  • Braet C. en Bögels, S. (2013). Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten deel 2. Amsterdam: Boom, ISBN: 978 94 610 5016 8. 
  • Gottman, J. (1997). Raising an Emotionally Intelligent Child. London: Simon & Schuster.
  • Pot, A.M. & Visser, S. (2014). Ouderen in de Geestelijke Gezondheidszorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Reviews

”Aanrader! Basiscursus CGT 100% online is mij heel goed bevallen. Hele fijne docente (Lisalotte Verspui), zowel zeer kundige psychotherapeute alsmede docente, heel blij mee! Het contact met en de service van Vlokhoven opleidingen is persoonlijk en laagdrempelig. Kwalitatieve en inhoudelijke goede cursus waaraan je een mooie “koffer met gereedschap” over houdt. Ben zeker van plan om vervolgcursussen via Vlokhoven opleidingen te volgen. Dank voor alles!”

Bianca Beentjes - januari 2022

”Goed georganiseerd, laagdrempelig; prettig in het contact, goede deskundigheid en kwaliteit van onderwijs.”

Roos Diemel - januari 2022

”Toegankelijk, menselijk, betrokken”

Marleen Mak - januari 2022

Inschrijven voor deze cursus