
Vervolgcursus CGT: transdiagnostisch behandelen
Veel cliënten hebben naast hun primaire stoornis één of meerdere comorbide stoornissen. Met een geïntegreerde, transdiagnostische benadering kun je subklinische klachten, comorbide klachten en vage klachten succesvol aanpakken. Leer stoornisoverstijgende werken en meerdimensionaal naar klachten kijken met het krachtige Unified Protocol van Barlow.
Op de hoogte blijven van nieuwe data? Schrijf je in als belangstellende.
De voordelen van Vlokhoven
- 14 dagen bedenktijd
- In 3 termijnen betalen
- Gratis toegang online leeromgeving
- Gekwalificeerde docenten met specialistische praktijkervaring
- Uitstekende beoordeling opleidingen 9.8/10
Beschrijving
Waarom de Vervolgcursus CGT: transdiagnostisch behandelen?
- Leer cognitief gedragstherapeutische intervenis gericht op stoornisoverstijgende aspecten (transdiagnostische factoren) toepassen.
- Met een goede transdiagnostische casusconceptualisatie en een bijpassend behandelplan op basis van een holistische theorie (HT) en FABA’s haal je veel meer uit je behandeling. Ontdek hoe je een transdiagnostische behandeling vorm kunt geven.
- Ben je aardig op weg als cognitief gedragstherapeut? Vergroot je toolbox met het Unified Protocol van Barlow. Deze methode is breed inzetbaar bij zowel eenvoudige klachten als cliënten met complexe(re) problematiek, zoals bijvoorbeeld persoonlijkheidsproblematiek.
Inhoud van de Vervolgcursus Cognitieve Gedragstherapie (CGT): transdiagnostisch behandelen
In de afgelopen twintig jaar heeft het klachtgericht behandelen van cliënten in de GGz een grote vlucht genomen. Er worden steeds meer protocollen gebruikt in het behandelen van psychische problemen. En dat is zo gek nog niet aangezien het beduidend effectiever en efficiënter is dan niet-protocollaire behandelingen, en cliënten het vaak als prettiger ervaren. Deze gunstige behandelresultaten maken protocollaire behandelingen een populaire keuze, maar de vraag is of er voldoende recht wordt gedaan aan de individuele kenmerken van een cliënt. Een groeiende groep behandelaren ervaart het als beperkend of niet helemaal passend, waardoor de aansluiting met de cliënt verloren kan gaan.
Er is vaak sprake van comorbiditeit en er zijn onderliggende psychopathologische processen die klachtgerichte en probleem specifieke behandelingen ontoereikend maken. Bij systemen als de DSM wordt er geen rekening gehouden met transdiagnostische factoren, ook wel stoornisoverstijgende aspecten genoemd. Bij een transdiagnostische behandeling worden verschillende diagnoses gemikt op de onderliggende gemeenschappelijke psychopathologische processen in plaats van op de verschillende voorliggende uitingen daarvan. Het gaat niet zozeer om welke diagnose de cliënt heeft, maar welke cliënt de diagnose heeft.
Het Unified Protocol (Barlow) brengt de krachtigste cognitief gedragstherapeutische technieken voor de behandeling van specifieke emotionele stoornissen bijeen en gebruikt theoretische inzichten op gebied van emotieregulatie. Het gaat hierbij om behandelingen met één set interventies gericht op verschillende stoornissen, met gemeenschappelijke kenmerken die gunstig reageren op dezelfde therapeutische methoden. Je kunt hierbij denken aan: angst- en (unipolaire) stemmingsstoornissen, paniekstoornis, sociale- en gegeneraliseerde angststoornis, PTSS, OCD, depressie, en hypochondrie.
Studiebelasting
De totale studielast zal ongeveer 125 werkuren bedragen:
- Contacturen: 25 uren (4 lesdagen: 09.00u – 16.00u)
- Zelfstudie-uren: 100 uur (literatuurstudie, opdrachten en voorbereiding van presentatie)
Opbouw van de cursus
De cursus heeft een vaste opbouw waarin stapsgewijs wordt toegewerkt naar een gedegen protocollaire behandeling van cliënten:
- In de eerste bijeenkomst van de cursus staan, naast de theorie, de problematische emotionele episodes van de deelnemers centraal. Nadat een cliënt is gekozen om als casus te gebruiken gedurende de cursus wordt de aandacht verlegd naar de behandeling van deze cliënt. Hierbij zal door de cursisten het cliëntenwerkboek chronologisch worden doorlopen volgens het transdiagnostisch behandelprotocol.
- Er wordt gewerkt volgens de methode van het Probleemgestuurd Onderwijs (PGO). Deze methode is gebaseerd op een actieve inbreng van zowel docent als cursist. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van zowel groepspresentaties als oefeningen in subgroepen en interactief cursusmateriaal. Groepspresentaties zijn demonstraties in de vorm van Power Point of live-demonstraties door de docent. Bij het oefenen in subgroepen wordt gebruik gemaakt van technieken uit het cliëntenwerkboek.
Vragen over de cursus? Neem dan contact op via welkom@vlokhovenopleidingen.nl.
Accreditaties
De cursus is geaccrediteerd met ID nummer 449979 voor de volgende beroepsgroepen:
- VGCt – Cognitief gedragstherapeut
- 25 uur vervolgcursus
- 25 uur nascholing
- NIP-Eerstelijnspsycholoog NIP
- 24 uur ELP herregistratie
- FGzPt – Federatie van Gezondheidszorgpsychologen en Psychotherapeuten
- 24 punten herregistratie Specialismen Gezondheidszorgpsycholoog
Onze opleidingen zijn in overleg ook te accrediteren voor andere beroepsverenigingen. Noteer bij je inschrijving bij welke beroepsvereniging jij de cursus geaccrediteerd wil hebben en wij maken het in orde.
Doelgroep
- Universitair opgeleide hulpverleners zoals (gz-), (klinisch-) psychologen, psychotherapeuten, pedagogen, orthopedagogen en artsen.
- Je hebt behoefte aan ontwikkeling en meer kennis van cognitieve gedragstherapie en stoornisoverstijgende factoren bij emotionele stoornissen
- Je bent bekend met de basisprincipes van cognitief gedragstherapeutische interventies
Docenten

Ragna Plomp
Onze docent Ragna Plomp is een ervaren gz-psycholoog, cognitief gedragstherapeut, en supervisor VGCt. Naast CGt heeft Ragna ervaring in EMDR en hypnose bij CGT en is ze DGT-therapeut.
Meer over Ragna Plomp
Literatuur
Verplichte literatuur
Onderstaande boeken dien je zelf aan te schaffen:
- Barlow, D. H., Farchione, T. J., Christopher P., F. C., Ellard, K. K., Boisseau, C. L., Allen, L. B., & May, J. T. E. (2017). Unified protocol for transdiagnostic Treatment of Emotional Disorders, therapist Guide. Oxford University Press.
- Barlow, D. H., Farchione, T. J., Christopher P., F. C., Ellard, K. K., Boisseau, C. L., Allen, L. B., & May, J. T. E. (2017). Unified protocol for transdiagnostic Treatment of Emotional Disorders, workbook. Oxford University Press.
- Ham, B., Hulsbergen, M., Bohlmeijer, E. T., & Van Heycop Ten Ham, B. (2014). Transdiagnostische factoren. Boom Lemma.
Reviews
“De cursus Transdiagnostisch behandelen heb ik online gevolgd voor de VGCT route. Het was een ontzettend leuk protocol om te volgen en werd ook door een kundige leerkracht gegeven. Het protocol is zeker een aanvulling voor in mijn praktijk. Volledig online is me goed bevallen en kost echt minder tijd en energie. Bjorn zorgt voor de juiste informatie op tijd en ook voor de persoonlijke sfeer. Zeker aan te raden omdat het ook betaalbaar is vergeleken met andere opleidingen.”
Mirjam M. - december 2022