Met behulp van een aantal simpele tips kun jij ervoor zorgen dat jouw cv eruit springt.
-
Houd het doel van de sollicitatiebrief voor ogen
Hoewel jij wilt laten zien dat jij ideale kandidaat bent, draait jouw motivatie om de werkgever. Jij moet de interesse van de potentiële werkgever zien te wekken. En dit doe je niet door een chronologische opsomming te geven van alle dingen die je op professioneel vlak gedaan hebt. Focus in je brief op de werkgever. What’s in it for them? Wat schiet een werkgever ermee op als hij jou aanneemt? En waarom wil je specifiek voor deze werkgever werken?
Wat sollicitanten vaak vergeten is dat een potentiële werkgever vooral wilt weten hoe je een aanvulling kunt zijn voor het bedrijf. Ga in je brief dus niet te diep in op wat je allemaal gedaan hebt of waar je goed in bent. Bedenk vooral welke ervaringen uit eerder werk je succesvol in zou kunnen zetten voor deze baan. Kijk goed naar de functie-eisen en kijk welke eisen het beste aansluiten op je eerdere werkervaring. Als je dit moeilijk vindt, verplaats je dan eens in de werkgever. Stel dat jij op zoek was naar iemand voor deze functie; over welke vaardigheden zou de ideale kandidaat dan volgens jou moeten beschikken?
-
Wees jezelf
In een motivatiebrief probeer je jezelf te verkopen. Dat betekent echter niet dat je je beter voor moet doen dan je bent. Het kan geen kwaad om specifieke situaties en eigenschappen vanuit een goede kant te belichten. Het wordt een ander verhaal als je dingen verzint die nooit gebeurd zijn om een goede indruk te maken. Veel werkgevers prikken erdoorheen als je dingen mooier maakt dan ze zijn. Met een goede balans tussen het eerlijk benoemen van je sterke en minder sterke kanten kom je echt en authentiek over. Bovendien geef je de werkgever een eerlijke kans om te beoordelen of geschikt bent voor de baan en voorkom je teleurstellingen.
-
Zorg voor een persoonlijke benadering
Ken je iemand die bij het bedrijf werkt? Stuur deze persoon dan een berichtje en vraag kort om informatie over de vacature of het bedrijf. In de inleiding van je brief kun je dit vervolgens benoemen
Als je niemand kent, bel het bedrijf dan op. Meestal staat er in de vacature een contactpersoon genoemd. Vraag niet wat je al weet of dingen die al in de vacature tekst staan. Zorg dat je duidelijk hebt wat je gaat vragen en schrijf dit van tevoren op. Een aantal vragen om je op weg te helpen:
- “Wat verwacht je in het bijzonder van een psycholoog die bij [organisatie X] werkt?”
- “Wat zijn de belangrijkste taken die de psycholoog (of andere functie) direct op zou kunnen pakken? Het antwoord hierop geef direct inzicht in waar de prioriteiten liggen op de korte termijn.”
- “Wat vind u de belangrijkste eigenschappen waar de psychotherapeut aan moet voldoen? Hierdoor kan je achterhalen wat de werkgever belangrijk vindt.”
Of je kiest voor een meer indirecte benadering waarin je inhoudelijke vragen stel over de functie.
- “In de vacature zie ik dat de psycholoog een brede blik moet hebben op het behandelen van problematiek. Waarom is deze brede blik juist voor deze functie zo belangrijk?”
Luister hierbij goed of de contactpersoon in zijn antwoorden loslaat wat hij belangrijk vindt. Vat in eigen woorden samen wat de contactpersoon zegt en vraag door. Bijvoorbeeld:
- “Als ik je goed begrijp, gaat het er dus om dat de hulpvraag van de cliënt centraal staat. De psycholoog moet dus overstijgend kunnen denken, proactief zijn en in mogelijkheden denken.”
Door te bellen, toon je oprechte interesse en het geeft aan dat je moeite hebt gedaan om je in het bedrijf te verdiepen. Benoem dit gesprek in je brief, liefst met de datum en de naam van degene die je gesproken hebt. De werkgever weet door dit telefoontje al wie je bent wanneer hij later je brief en cv ziet.
-
Schrijf uitnodigend
Je bent niet de enige sollicitant. Werkgevers moeten vaak tientallen brieven doorspitten vol met gemotiveerde kandidaten. Veel kandidaten zijn er vooral op gericht om te laten zien wat ze allemaal in huis hebben. Ze vergeten weleens dat dit heel erg saai kan worden voor de ontvangende partij. Wissel daarom eens van rol met de werkgever. Bedenk hoe jij jouw eigen brief zou ervaren als je net 53 andere brieven hebt gelezen. Probeer zo objectief mogelijk te kijken. Zou jij deze persoon aannemen?
Schrijf uitnodigend. Vermijd wollig taalgebruik. Dring door tot de essentie. En laat zien dat er een mens schuilt achter het gemotiveerde taalgebruik. Als sollicitant ben je namelijk niet alleen een kandidaat, maar ook een potentiële collega. Benut je kans om te laten zien wat jij als collega toe zou kunnen voegen aan het team.
-
Benoem concrete & relevante werkervaring
Beschrijf in je brief enkele concrete voorbeelden van situaties waaruit blijkt dat over relevante werkervaring beschikt. Heb je weinig werkervaring, wees dan creatief. Bijbaantjes en vrijwilligerswerk kunnen aantonen dat je eigenschappen hebt die belangrijk zijn voor deze functie. Ook als deze ervaring niet direct aansluit op de inhoudelijke functie, kun je hiermee wel laten zien dat je over de kwaliteiten beschikt waar een potentiële kandidaat aan moet voldoen. Veel werkgevers hechten veel waarde aan dingen als samenwerken, doorzettingsvermogen, een proactieve houding en leiderschap.
Let op: maak van je motivatiebrief geen kopie van je cv. Beschrijf unieke en gedetailleerde situaties die relevant zijn voor de baan waar je op solliciteert, en verwijs voor aanvullende details door naar je cv.
Wil jij gebruikmaken van onze cv-service? Wij kijken gratis jouw cv na. Stuur een mail naar welkom@vlokhovenopleidingen.nl en we zullen binnen een week reageren op jouw cv met een aantal bruikbare tips. En als je meer inspiratie wilt, zijn er nog meer tips te vinden in het boek Aan de slag als psycholoog.